I Sverige byggs ständigt nya bostäder, vägar och annan infrastruktur. Alla projekt kräver stora mängder sten- och bergmaterial – mellan åtta till tio ton per invånare och år. För att möta behovet bryts nytt berg i täkter, men nu börjar allt fler inse att den linjära modellen – det vill säga att använda och sedan kassera – inte är hållbar.
– Jag upplever att anläggningsbranschen varit väldigt konservativ. Vi har sprängt berg och plockat ut nytt material som att det aldrig kan ta slut, men nu sker det ett skifte, säger Johan Holm, en av två dedikerade affärsutvecklare med fokus på återvinning inom Skanska.
Målet 100 procent återvinning
Det som länge betraktats som avfall ses alltmer som en resurs. Det handlar om berg, asfalt, betong och schaktmassor från landets byggarbetsplatser som tidigare körts till deponi. Hanteringen omgärdas dock av en omfattande lagstiftning. Det är bara godkända anläggningar som får förädla massor och sälja dem vidare. Det är här Skanskas resursparker kommer in.
– Vi har i dag runt tio platser som kan klassas som resursparker, men tanken är att de ska bli fler. Målet är att vi ska kunna erbjuda cirkulerade material vid alla våra anläggningar, och på längre sikt återvinna och återanvända hundra procent av allt vi tar in.
Minskar utsläppen från transporter
Johan Holm påpekar också vikten av att anläggningarna ligger nära platser där massor uppstår, för att minska kostnader och koldioxidutsläpp – framför allt från transporter.
– När entreprenadberg uppstår vid olika projekt, så som ett tunnelbygge eller nya bostadsområden, är det viktigt vi har anläggningar på plats i närområdet för att ta hand om massorna. När vi behöver transportera massorna längre sträckor ökar vi klimatutsläppen avsevärt – och det blir dessutom svårare att recirkulera massorna i nya projekt, säger Johan Holm.
Rätt material på rätt plats
När resursparken tar emot schaktmassor startar en process som omfattar provtagning, sortering, krossning och kvalitetssäkring, innan materialet kan säljas vidare igen.
– Det är bra att kontrollen är noggrann, men de regelverk vi har i dag gör att många väljer nyuttaget berg för säkerhets skull. Den trenden måste vi bryta. Vi ska ha rätt material på rätt plats, och använda naturresurserna där de verkligen behövs, säger Johannes Lidström, en av Skanskas regionchefer för Asfalt och bergmaterial.
En del av strategin
Satsningen på recirkuleringsplatser, och förflyttningen från en linjär till en cirkulär modell, är en del av Skanskas strategi för att uppnå netto noll koldioxidekvivalenter i hela värdekedjan till 2045.
– I dag är återvinningsmarknaden jätteliten, men det kommer att ske en förskjutning och då behöver vi ha fungerande affärsmodell på plats, säger Johannes Lidström och fortsätter:
– Än så länge är det för billigt att köra till tippen och plocka ut nytt. Det behöver vara billigare att köpa återvunna produkter, precis som det är när vi köper kläder second hand.