Sveriges hetaste tillväxtzon finns i norr

Norra Sverige har seglat upp som Sveriges hetaste tillväxtzon. Industriinvesteringar på upp till 1 000 miljarder väntas i området, med höga krav på hållbara lösningar. – Det är en utveckling som matchar våra egna klimatmål perfekt, säger Christoffer Björn på Skanska i Luleå.

Skellefteå Site East är ett exploateringsprojekt för nya industritomter som Skanska driver på uppdrag av kommunen. Målet är att möta efterfrågan på ny och hållbar industrimark i Skellefteå och projektet siktar på att bli ett av Skanskas mest hållbara någonsin.

Bilden av Norrland som en avfolkningsbygd utan framtidshopp är på väg att förändras och det snabbt. Elektrifieringen av samhället, i kombination med ett ökat fokus på klimatfrågan, har gjort norra Sverige till en magnet för internationella investerare. Kanske började det redan när Facebook 2011 valde att förlägga ett gigantiskt datacenter i Luleå – det första utanför USA. Företaget förklarade satsningen med att området är väl lämpat för naturlig kylning, har tillgång på ren energi och välutbildad arbetskraft. Fördelar som nu lockar en ny typ av industrier till regionen.

En historisk satsning

Det var bland annat tillgången på grön el som fick Northvolt att förlägga sin batterifabrik till Skellefteå med investeringar på 40 miljarder kronor. I Boden har H2 Green Steel påbörjat arbetet med en produktionsanläggning för fossilfritt stål som väntas ge 1 500 till 2 000 nya jobb. De samlade investeringarna i området kan komma att uppgå till 1 000 miljarder kronor. En historisk satsning som vänder upp och ned på gamla sanningar om storstädernas dominans.

– Det här öppnar för enorma affärsmöjligheter i hela regionen. Med nyetableringarna följer jobb och inflyttning till tätorterna. Det kommer att behövas nya vägar, kontorslokaler, bostäder, skolor och vårdcentraler. För oss på Skanska är det en unik chans att vara med som samhällsbyggare och bidra med både hållbarhet och långsiktighet, säger Örjan Kallin, Skanskas distriktschef Hus, Norra Norrland.

En överlevnadsfråga

Skanskas mål om klimatneutralitet till 2045 har lett till flera innovationer och satsningar de senaste åren, som grön asfalt, klimatförbättrad betong, klimatneutrala hus och fossilfria arbetsplatser. Enligt Christoffer Björn, som jobbar med kommersiell projektutveckling i Luleå, är Skanska väl rustat för den gröna omställning som väntar i Norrbotten och Västerbotten.

– Vi har pratat klimat i flera år, och så plötsligt händer det. Inte bara i byggsektorn. Många branscher har insett att det de måste ta klimatfrågan på allvar. Det har gått från att vara en konkurrensfördel till en överlevnadsfråga, och den utvecklingen ligger helt i linje med vårt eget klimatarbete.

Tillverkar hållbara material

Flera av de planerade industrianläggningarna i norr kommer dessutom att tillverka de gröna material och bränslen byggbranschen behöver framåt. Ett exempel är miljardsatsningen Hybrit, som är ett samarbete mellan LKAB, SSAB och Vattenfall kring tillverkning av fossilfritt stål och vätgaslagring.

– Det går nästan inte att överblicka den enorma samhällsomvandling vi står inför. Jag ser det som ett drömläge för oss på Skanska. Med all den samlade kunskap vi har om hållbart byggande skulle vi kunna engagera alla våra verksamhetsgrenar, gå in som partners och skapa mervärde i hela regionen, avslutar Örjan Kallin.

Fakta

Norr- och Västerbotten står inför stora industriinvesteringar som kräver en ordentlig samhällsomställning. Norrbottens Handelskammare bedömer att de kommande investeringarna uppgår till 880 miljarder kronor. Finansminister Magdalena Andersson har tidigare nämnt siffran 1 000 miljarder kronor. Det är de mest omfattande satsningarna i norra Sverige någonsin.

I centrum står tillverkningen av fossilfritt stål, batteritillverkning och grön elförsörjning där stora internationella fordonstillverkare som Volkswagen, BMW och Volvo Cars står för den största efterfrågan.

Senast uppdaterad: 2021-06-28