Första delen av nya vårdbyggnaden i Malmö överlämnad

Byggnad 35, är färdig och den 8 januari lämnades stafettpinnen vidare till kunden Region Skåne. En fantastisk milstolpe för projektet.

Byggnad 35 är den del av vårdbyggnaden som syns längst till höger i bild.

Nu börjar vårdens inflyttning till 35 000 kvadratmeter ny och modern vårdyta och i maj tas den första patienten emot. Byggnad 35 är den minsta av vårdbyggnadens två huskroppar som tillsammans utgör 108 000 kvadratmeter och innehåller bland annat intensivvårdsavdelning för barn och vuxna, operationsavdelning, vårdplatser och mottagning. Projektet genomförs i samverkan med Region Skåne och har pågått sedan 2015.

Stark samverkan med kund och verksamhet

Det är ett ovanligt komplext projekt som byggs mitt inne på sjukhusområdet, bokstavligen talat vägg i vägg med känslig vård där verksamheten pågår dygnet runt. Produktionen startade 2016 med rivningsarbeten av gamla byggnader för att göra plats åt den nya vårdbyggnaden, omledning av installationer i kulvertar och flytt av sjukhusets huvudentré.

Gediget arbete med proaktiv störningskommunikation och samordning, alltid med verksamhetens och projektets bästa i centrum, är några av grunderna till att vi nu kan se tillbaka på ett fint samarbete med sjukhusverksamheten.

"Vägg i vägg och i absoluta mitten av Malmö sjukhusområde har vi rivit cirka 20 000 kvadratmeter uttjänta byggnader, byggt flera 100 meter kulvertar, utfört komplicerad grundläggning djupt under grundvattnet och uppfört en färdig vårdbyggnad med tolv våningar ovan mark och två källarplan under mark. Det har vi gjort riktigt bra tack vare allas engagemang och uthållighet hela vägen in i mål. Jag är så stolt över mina kollegor och våra underentreprenörer som bidragit till Byggnad 35 uppförande", säger Mikael Larsson, produktionschef Byggnad 35.

” Det är en fin byggnad som vi har åstadkommit tillsammans – men det som betyder mest för mig, är sättet vi gjort det på. Teamwork när det är som bäst, med öppenhet, respekt och engagemang. Och inte minst – tillsammans har vi klarat att göra detta utan en enda olycka med frånvaro, nu på över två och ett halvt år”, säger Leif Karlsson, projektchef Byggnad 35.

Levererat i tid trots pandemi och en skakig omvärld

Trots pandemi, med allt vad det innebar, och en skakig omvärld har teamet hållit tidplanen och levererat enligt kvalitetsmålen.

”Alla som varit involverade i att bygga denna stora komplexa byggnad, kan se tillbaka på ett fantastiskt fint utfört projekt. Vi är många som är stolta över vår samverkan med kund, men den viktigaste grunden till detta är verkligen varje individ som är en länk i det team vi skapar tillsammans och som vår kund möter varje dag", säger Amanda Glave, projektdirektör Nya vårdbyggnaden Malmö.

2025 ska hela vårdbyggnaden stå klar och då stänger vi en byggarbetsplats och ett projekt, i flera år Skanska Sveriges största, som varit i gång i 10 år.

Läs mer om projektet Nya vårdbyggnaden Malmö

Senast uppdaterad: 2024-01-08