Fönster från Skanskaprojekt återbrukas i Ukraina

Under ett renoveringsprojekt i Trollhättan fick Skanskas projektchef en briljant idé. Varför inte återbruka de 1 000 fönster som annars skulle gå till deponi? Nu används de till att rusta upp förstörda hus i krigets Ukraina.

Skanskamedarbetare sätter in nya fönster under renoveringen av ett hyreshus i Trollhättan.
1 av 4 Nero Back och Mattias Andersson sätter in nya fönster under renoveringen av kvarteret Stensmedjan 3. Foto: Kent Eng
Två personer tittar in genom ett fönster på.
2 av 4 I samband med renoveringen av två hyreshus i Trollhättan kom idén – varför inte skänka fönstren till Ukraina? Då blir det återbruk och välgörenhet på samma gång. Julia Larsson och Lars Wijkmark synar kvaliteten på fönstren. Foto: Kent Eng
Fönster står uppradade i väntan på transport.
3 av 4 Skanskas fönsterprojekt har engagerat flera aktörer i Trollhättan. Nevs har upplåtit en del av sina lokaler till förvaring, Centralen bidragit med transporter lokalt och andra företag har skänkt förnödenheter och pengar inför transporten till Ukraina. Foto: Kent Eng
Skanskas Julia Larsson står och pratar med sin kund Lars Wijkmark, vd på Lundqvist Byggförvaltning.
4 av 4 Lars Wijkmark på Lundqvist Byggförvaltning nappade direkt när Skanskas projektchef Julia Larsson föreslog att fönstren från renoveringen skulle återbrukas i Ukraina. Foto: Kent Eng

I samband med renoveringen av två hyresfastigheter i kvarter Stensmedjan i Trollhättan ville Skanskas projektchef Julia Larsson hitta ett sätt att jobba med återbruk. Hon tänkte direkt på de fönster, 1 086 stycken för att vara exakt, som skulle bytas ut på fasaderna. Det var treglasfönster med aluminiumbeklädnad, som visserligen var gamla men i tillräckligt gott skick för att göra nytta någon annanstans. Julia pratade med fastighetsägaren Lundqvist Byggförvaltning som nappade på idén. Sedan tog det stopp.

– Vi visste exakt vad vi ville göra, men inte hur. Det är inte så lätt som man tror att hitta någon som kan ta emot och använda så många fönster i Sverige, hur fina de än är, konstaterar Julia.

Fick kontakt med hjälporganisationer

En kväll hemma kom nästa idé – varför inte skicka fönstren till Ukraina i stället? Då blir det ju återbruk och välgörenhet på samma gång. Julia skrev om sina tankar i sociala medier. Inlägget fick stor spridning och ledde till att Skanska fick kontakt med hjälporganisationen Hjärta till hjärta och eldsjälen Urban Widholm.

– Han har varit helt fantastisk. Hittills har han samlat in 400 000 kronor till fönstertransporterna med hjälp av Hjärta till hjärtas 90-konto. Tillsammans med fönstren lastas kläder, byggmaterial, filtar, täcken, matvaror och andra förnödenheter. Tidigare har Urban sett till att över 30 ambulanser körts till Ukraina, berättar Julia.

Frivilliga ställer upp utan ersättning

I ett första steg har 300 fönster skickats från Trollhättan till Ukraina i lastbilar från hjälporganisationen Filippus. Bilarna körs av pensionerade lastbilschaufförer och andra frivilliga som ställer upp utan ersättning.

– Lasten mellanlandar på ett svenskt hjälpcenter i Lutsk. De undersöker var behoven är störst och fördelar sedan förnödenheterna ut i landet. Våra fönster kommer bland annat att användas till uppbyggnaden av de hårt drabbade städerna Charkiv och Cherson, berättar Julia.

Hur känns det att din idé nu blir verklighet?

– På ett sätt känns det overkligt, men fantastiskt roligt att vi kan vara med och bidra. Det har också gett ringar på vattnet. Vid nästa transport kommer vi till exempel att skicka med möbler från ett kommunalt bolag, säger Julia.

Anders Ericsson, distriktschef i Skanskas region Hus Väst, berömmer Julia – både för hennes idérikedom och envishet.

– Återbruk har kommit allt högre upp på agendan på Skanska, men det behövs medarbetare som Julia som kommer med idéerna och också har förmågan att genomföra dem. Även när det går trögt, säger han.
Initiativet har lett till att Skanska, tillsammans med Trollhättans stad och lokala fastighetsägare, dragit i gång en grupp som träffas regelbundet och för en dialog om återbruk och cirkularitet.

– En av de största utmaningarna med storskaligt återbruk är just logistiken. För att vi ska nå våra klimatmål måste bygg-och fastighetsbranschen ta ett samlat grepp och göra jobbet tillsammans, avslutar Anders Ericsson.

Senast uppdaterad: 2024-02-06