Dåtid och nutid möts på Vikan

När anläggningen öppnade låg den långt ute på landet. I dag brusar staden strax intill. Sedan 1964 har Skanskas bergtäkt Vikan producerat det bergmaterial som lagt grunden till dagens Göteborg. Nu fyller stadens trotjänare 60 år.

Översikt över Skanskas bergtäkt Vikan i Göteborg.
1 av 6 Skanskas bergtäkt Vikan i Göteborg är en stor arbetsplats, åtminstone till ytan. Området är en kilometer långt och där finns ett asfaltverk, två betongfabriker och en krossanläggning.
Bygget av asfaltverket i Vikan december 1964.
2 av 6 När Vikan Kross invigdes 1964 var det mest ängsmark runt om. I dag har staden kommit närmare med industrier och vägar som omger täkten.
Grävmaskiner i Vikan 1964.
3 av 6 Mycket har hänt på 60 år när det gäller tekniken i en bergtäkt. I dag går många maskiner på el och Vikan var platsen för framtidsprojektet Electric Site 2018.
Översikt över Risholmen i Göteborg.
4 av 6 Vikan är den enda av Skanskas bergtäkter som har en egen hamn. Från Risholmen exporteras det högkvalitativa bergmaterial till Danmark, Tyskland, Norge och England.
Bygget av den konstgjorda ön Pepparholmen.
5 av 6 Öresundsbron vilar på konstgjorda ön Pepparholmen. Själva ramen till ön består av material från Vikan.
Krossanläggningen i Vikan 1965.
6 av 6 Så här såg krossanläggningen i Vikan ut 1965.

Varje morgon när Vikan Kross slår upp grindarna står lastbilarna på rad för att hämta dagens skörd av asfalt, betong eller berg krossat i olika fraktioner. Under högsäsong myllrar bilarna in och ut ur täkten som myrorna i en myrstack.
 – Får vi ett stopp på bara tio minuter ringlar köerna snart långt ut på stora leden, säger Åsmund Seglem som är försäljningsansvarig och har jobbat på Vikan sedan millennieskiftet.
– Under topparna är vi i gång redan fem på morgonen och telefonen ringer i ett. Då händer det att pulsen går upp, men det är också charmen med jobbet – att du aldrig vet hur nästa dag ser ut.

Omgiven av ängsmark

Här bryts i snitt 1,2 miljoner ton berg varje år som sedan krossas och förädlas till allt från betong- och asfaltballast till makadam och vägmaterial. Berg från Vikan har bland annat varit med och byggt Marieholmstunneln, Hisingsbron, Lisebergs Hotell och Nordens högsta byggnad – Karlatornet. Efter Tuveraset på Hisingen i Göteborg 1977, ett jordskred som krävde nio dödsoffer, gick lastbilarna i skytteltrafik med sprängsten som användes till uppbyggnaden av området.
– Vid invigningen 1964 låg Vikan långt ute på landet. På gamla bilder ser man i princip bara ängsmark ner mot Göteborgs hamn. I dag har staden kommit närmare, med stora industrier och trafiken tätt inpå, vilket medför nya utmaningar inte minst när det kommer till säkerhet, konstaterar Åsmund.

Sniffar efter sprängrester

Sprängningar sker ungefär en gång i månaden med rigorösa säkerhetsrutiner, allt för att minimera riskerna för stenkast. En nyhet i täkten är kollegor som har päls och ovanligt bra luktsinne.
– Nuförtiden använder vi specialtränade dolhundar vid varje sprängning. De sniffar efter odetonerat sprängämne, så kallade dolor, som kan finnas i bergpallen. Hundarna markerar direkt om de hittar rester av sprängämnen.
Vikan är den enda av Skanskas bergtäkter som har en egen hamn. Den används till att exportera bergmaterial till Danmark, Norge, England och Tyskland.
– Vi hör inte till de största exportörerna, men vi har bra berg och ett bra rykte. 1989 när Berlinmuren föll fick vi leverera makadam, eller ”edelsplit” som det heter på tyska, till utbyggnaden av järnvägen. Vid bygget av Öresundsbron hämtades bergmaterial till den konstgjorda ön Pepparholmen härifrån, berättar Åsmund.

Utvecklingen går snabbt

Trots att man kan känna bygghistoriens vingslag här har Vikan också varit platsen för ett av Skanskas mest innovativa utvecklingsprojekt någonsin, Electric Site. Det var ett samarbete med Volvo Construction Equipment och målet var att skapa världens första utsläppsfria stenbrott genom elektrifierade och självkörande maskiner.
– Det var ett otroligt häftigt projekt, men det är fortfarande en framtidsvision. De flesta av de maskiner som testades 2018 finns ännu inte att köpa, men utvecklingen går snabbt och vi märker ju att allt fler kunder efterfrågar fossilfria lösningar och återvunnet material, avslutar Åsmund.

Senast uppdaterad: 2024-02-23