Anläggning för grön mat ett paradis för djur och natur

Under arbetet med Greenfoods nya anläggning fick Skanskas Johan Hedve en idé. Varför inte förvandla den gamla åkermarken till en optimal plats för biologisk mångfald? Nu har området delats in i tre zoner med noga utvalda arter som gynnar både växter och djur.

Greenfoods Anna Klenell och Skanskas Johan Hedve går i en skog.
1 av 4 Skanskas Johan Hedve och Greenfoods Anna Klenell såg möjligheten att bidra med biologisk mångfald vid utvecklingen av Greenhouse. Nu planteras 23 olika arter av träd och buskar och 25 olika arter av ängsblommor i området.
En grävmaskin på en jordhög.
2 av 4 Innan bygget fanns det inte mycket grönska på platsen. Nu har området kring Greenhouse delats in i tre zoner med allt från kastanjer och valtnötsträd till rosor och ängsblommor.
En låda med tomater.
3 av 4 Greenhouse ska bli ett nav för hållbar matproduktion. Logistikcentret står inflyttningsklart i maj 2023.
Porträtt på Skanskas affärsutvecklare Johan Hedve.
4 av 4 ”Alla måste ta ansvar för artrikedomen. Vi på Skanska utvecklar fastighetsprojekt på mark. Hur kan vi ta ansvar och ge tillbaka?”, säger Johan Hedve som är affärsutvecklare vid Skanska Fastigheter.

Kan man göra området kring en fastighet lite grönare och dessutom bidra till biologisk mångfald? Det är en fråga som Johan Hedve, affärsutvecklare inom logistik vid Skanska Fastigheter, länge funderat över. Ett personligt intresse för natur- och djurliv har bidragit till att nyfikenheten finns där naturligt.

– Jag är inte utbildad ekolog eller biolog, men intresset har varit starkt sedan jag var barn. Starten var nog en regnig sommar när jag hade läst ut alla sagoböcker och i stället gick ut och tittade på växter och djur, säger Johan och berättar att det sedan blev grodor och sköldpaddor hemma i pojkrummet, extrajobb på Skansen och en upptäcktsresa till Madagaskar.

Inget mer än en grön öken

Som ansvarig för utvecklingen av Greenhouse, en 44 000 kvadratmeter stor anläggning för ett nytt livsmedels- och logistikcenter åt livsmedelsföretaget Greenfoods i Långeberga, Helsingborg, hade han tidigt tankar om vad den mark som omgärdar anläggningen – en tidigare åker – skulle kunna fyllas med. Han såg möjligheten att bidra till biologisk mångfald på platsen.

– Om man bara gör det enklaste, som att så gräsmatta, blir det kort sagt inte mer än en grön öken. Men genom att medvetet välja särskilda arter av träd och växter och andra viktiga inslag kan man göra stor skillnad, och det är ju förstås något som vi på Skanska vill bidra till.

Helt i linje med Greenfoods ambitioner

Johan Hedve presenterade sina tankar i ett möte med bland andra Greenfoods Anna Klenell, hållbarhetschef för Fresh Produce.
– Vi tyckte alla att Johans tankar var spännande, då de ligger helt i linje med våra ambitioner, som är hållbarhet i alla led. Vi välkomnar nya sätt att se på och driva vår ambitiösa hållbarhetsagenda framåt och biologisk mångfald är en mycket viktig fråga, säger Anna.

Johan Hedve beskriver att han efter mötet tog sig till Bruce skog, ett naturreservat inte långt från platsen för Greenhouse, för inspiration. Området är ett gammalt odlingslandskap som funnits i 5 000 år.
– Min tanke var att man skulle kunna återskapa det.

Tre zoner av sprudlande liv

Med Johans kunskap om vilka arter som främjar den biologiska mångfalden satte sedan skissarbetet i gång. Området delades in i tre zoner. En zon har fokus på det ätbara, med bland annat valnötsträd, hassel och äkta kastanj.

– Kastanjeträd är inte bara vackra, och kastanjerna ätbara, de är också viktiga för bin.

I området tillför man också död ved, det vill säga trämaterial där nedbrytningsprocessen satts i gång, och sandbäddar, som båda är viktiga livsmiljöer för insekter.

I en annan zon härmas det gamla skånska odlingslandskap som traditionellt rymde alléer med ek, oxel, lind och lönn, tillsammans med vildapel och -päron, vide, olvon, hägg och hagtorn.

En tredje zon fylls med vildrosor, fläder och körsbär, som har en särskilt fin vårblomning. Totalt planteras 23 olika arter av träd och buskar och 25 olika arter av ängsblommor.

Kan appliceras på alla typer av projekt

Anläggningen ska stå inflyttningsklar i maj 2023 och Johan Hedve kan nu se sina skisser växa fram i området omkring Greenhouse. Han betonar att liknande projekt inte behöver begränsas till ett företag som arbetar med livsmedel, eller till lager och logistik. Samma sätt att tänka kan appliceras på områden intill alla typer av fastigheter som utvecklas.
– Det finns inga begränsningar för hur vi kan arbeta tillsammans för biologisk mångfald.

Det här är biologisk mångfald

Allt liv på jorden ryms i begreppet biologisk mångfald och kan sägas vara den livsväv av gener, arter och ekosystem som omger oss människor, och som vi är helt beroende av för vår överlevnad.

Läs en längre version av artikeln här.

Senast uppdaterad: 2023-04-20