c

Jordmassor ger slalombacken nytt liv

I stället för att schaktmassor blir avfall kan materialet användas till att renovera landets idrottsanläggningar. I Norrköping har klassiska Yxbacken fått ett lyft med 60 000 kubik grus, jord och lera.

Det var här som slalomlegendaren Pernilla Wiberg tog sina första svängar. Sedan dess har Yxbackens branta sluttningar fostrat många av Norrköpings skidåkare, men backen har länge varit i behov av upprustning. Norrköpings Skidklubb fyllde tidigare ut ojämnheterna med konstsnö. Nu har jordmassor från Trafikverkets järnvägsprojekt Kardonbanan gett backen ett permanent lyft, på uppdrag av Norrköpings kommun.

– Det finns flera fördelar i det här projektet. Att köra schaktmassor till deponi är dyrt. Här har vi kunnat återanvända material som annars skulle bli kostsamt avfall, och även kapa transportsträckorna betydligt, säger Skanskas produktionschef Christian Liedberg.

Regnet en utmaning

När projektet startade i augusti kördes jordmassor i skytteltrafik mellan upplagsplatsen vid järnvägsbygget och Yxbackens fot. Under hösten har grävmaskiner, dumpers och bandlastare kört upp och ner för branten för att fördela massorna och jämna till ytan. Men inte utan prövningar.

– I oktober regnade det tre gånger så mycket som det brukar. Det som händer då är att maskinerna slirar och börjar glida bakåt. Många dagar fick vi pausa arbetet eftersom det inte var säkert att köra i backen, säger Christian Liedberg.

Nu är projektet i slutfasen. En av de sista åtgärderna har varit att lägga ut ett finmaskigt nät av kokosfiber som erosionsskydd.

– Ett ordentligt träningspass för våra yrkesarbetare som sprungit i backen och dragit ut, och kilat fast, 18 000 kvadratmeter kokosmattor över jordmassorna. De ska ha all cred för den insatsen.

Under hösten har grävmaskiner, dumpers och bandlastare kört upp och ner i Yxbacken för att fördela jordmassorna och jämna till ytan.
1 av 3 Under hösten har grävmaskiner, dumpers och bandlastare kört upp och ner i Yxbacken för att fördela jordmassorna och jämna till ytan.
Skanskas medarbetare har sprungit upp och ner i backen och lagt ut 18 000 kvadratmeter kokosfiber som ska hålla jorden på plats.
2 av 3 Skanskas yrkesmedarbetare har sprungit upp och ner i backen och lagt ut 18 000 kvadratmeter kokosfiber som ska hålla jorden på plats.
”Att köra schaktmassor till deponi är dyrt. Här har vi kunnat återanvända material som annars skulle bli kostsamt avfall”, säger Skanskas produktionschef Christian Liedberg.
3 av 3 ”Att köra schaktmassor till deponi är dyrt. Här har vi kunnat återanvända material som annars skulle bli kostsamt avfall”, säger Skanskas produktionschef Christian Liedberg.

Gynnar miljön

Snart börjar skidsäsongen i Norrköping där åtminstone den stora backen är färdig för åk, men Skanska vill kunna förbättra fler idrottsanläggningar i landet. Emma Viklund driver Skanskas Idrottserbjudande och hoppas att andra kommuner tar chansen att göra något som gynnar miljön, samtidigt som det skapar ett bättre samhälle för medborgarna.

– I stället för att köra iväg massorna till deponi kan vi höja en skjutvall, förbättra ett skidspår eller anlägga en mountainbikebana. Det skapar möjligheter för idrottande, för unga och äldre, vilket i förlängningen leder till att folk mår bättre, konstaterar hon.

Senast uppdaterad: 2020-11-26

Rekommenderad läsning