c

Öresundsbron 20 år i sommar

Första juli 2000 invigde Sveriges kung Carl Gustaf och Danmarks drottning Margrethe den efterlängtade bron över Öresund. I 20 år har den nu bidragit till regionens tillväxt och utveckling. Idag kan Skanska med stolthet blicka tillbaka på ett lyckat brobygge mellan två länder. Möt Dan-Magnus Sköld som minns sitt första jobb som byggingenjör.

Komplexa projekt har alltid lockat Dan-Magnus Sköld. Under uppväxten drömde han om att bli snickare men så småningom tog studierna överhanden och vartefter växte en vilja fram att ta sig an större utmaningar.

Dan-Magnus Sköld är idag chef för Skanska Sveriges största infrastrukturprojekt så som ombyggnationen av Slussen, förbifart Stockholm och forskningsanläggningen ESS i Lund. 1998 var han 26 år och nyutexaminerad ingenjör från Chalmers i Göteborg. Öresundsbron blev hans första riktiga arbetsplats.

– Än i dag refererar jag till brobygget som ett av de bästa projekt jag har jobbat med. Jag minns hur imponerad jag var över hur väl allting fungerade. Fortfarande kan jag tänka tillbaka på den minutiöst planerade organisationen och den höga kvaliteten på vårt arbete, säger han.

Dan-Magnus Sköld hade tjatat sig till jobbet. Han visste tidigt under studieåren att han ville arbeta med stora internationella projekt inom infrastruktur. Skanskas personalavdelning fick många samtal från den unge målinriktade studenten.

– Till slut gav de med sig. Om jag gick med på att flytta till Malmö utan några extra traktamenten kunde jag få en kortare tids anställning, berättar han.

Brobyggare med siktet långt bort

Titeln var kvalitetsingenjör och i arbetsbeskrivningen ingick att dokumentera det som inte fungerade eller blev fel. Dan-Magnus Skölds konstruktionsutbildning och tekniska kunnande gjorde honom snabbt till en nyttig länk mellan projektering och bygge.

– Jag nöjde mig inte med att dokumentera utan kom med förslag på åtgärder. Jag hittade en roll där jag kunde bidra med min specifika kompetens. Som ung och nyutexaminerad kändes det skönt att kunna göra något meningsfullt i ett så stort projekt.

Skanska behöll Dan-Magnus Sköld i projektet tills bron var klar och idag, 20 år senare, är han fortfarande kvar på företaget. Öresundsbron blev starten på en karriär som fört honom ut i världen precis som han drömde om som ung. New Delhi, Kurdistan och Gazaremsan är några exempel på områden där han skapat ny infrastruktur.

– Jag fick det liv jag önskat mig men till sist blev det Hallandsåsen som lockade mig hem till Sverige 2004.

Ju svårare desto bättre

Komplexa projekt har alltid lockat Dan-Magnus Sköld. Under uppväxten drömde han om att bli snickare men så småningom tog studierna överhanden och vartefter växte en vilja fram att ta sig an större utmaningar.

Idag är Dan-Magnus Sköld ansvarig för Skanskas stora infrastukturprojekt runt om i Sverige. Han är ofta på resande fot och det är när han sitter i en väntsal som jag lyckas byta några ord med honom om hans relation till Öresundsbron.

- Jag har bara positiva minnen därifrån. Vi var ett härligt gäng, med både äldre och yngre medarbetare. Stämningen var internationell vilket passade mig som längtade ut i världen. Jag har varit på många byggen sedan dess men anser att Öresundsbron fortfarande är ett referensprojekt inom många områden, säger Dan-Magnus Sköld.

Efteråt har Dan-Magnus Sköld ofta reflekterat över hur välskött projektet var och hur noggrant allting dokumenterades. Men det finns områden där utvecklingen tagit rejäla kliv framåt.

– Hållbarhet är ett exempel. Koldioxidavtryck pratade vi inte om 1998 och inom hälsa och säkerhet har det också hänt mycket positivt sedan dess. Där går Skanska i bräschen.

Att Skanska idag är ett värderingsstyrt företag är viktigt för Dan-Magnus Sköld. Delade värderingar gör att han kan känna sig trygg i sitt ledarskap. På frågan om vad som är hans styrkor som chef är svarar han: engagemang och ett äkta intresse för människor.

Infrastruktur är grunden för all utveckling

En sak som han återkommer till vid flera tillfällen i vårt samtal är den stora bredden i yrket. Det krävs en förmåga att hantera olika frågeställningar samtidigt och att aldrig bli enkelspårig. Det handlar inte bara om teknik och material utan om kulturella, organisatoriska och affärsmässiga frågor.

– En arbetsdag i ett stort internationellt projekt har en fantastisk spännvidd. Du träffar otroligt många människor, alla med olika yrken och bakgrund. Våra bästa experter behövs ofta för att lösa utmaningarna vi ställs inför samtidigt som jag som chef måste förstå att det är ett lagarbete där alla är viktiga. Jag har svårt att se något annat arbete med samma bredd, säger han.

20 år är en lång tid men för Dan-Magnus Sköld har resan sedan bron blev klar aldrig varit långtråkig. Olika typer av projekt bjuder fortfarande på nya utmaningar och utvecklingsmöjligheter.

När vi pratas vid är han på väg till Malmö. Kanske hinner han få en glimt av Öresundsbrons stilrena siluett.

– Visst är jag stolt över att ha varit med och skapat denna fantastiska konstruktion. Den är en symbol för framtidstro, för möten mellan människor och tillväxt. Infrastruktur är basen för all utveckling i alla samhällen. Det är det som är min drivkraft, avslutar han innan det är dags att kliva ombord.

Läs gärna mer om pojektet Öresundsbron

Senast uppdaterad: 2020-07-08

Rekommenderad läsning