c

VA-utbyggnad, Västra Bodarna, Alingsås

  • Skanska har fått i uppdrag av Alingsås kommun att bygga ut kommunalt vatten och avlopp till omkring hundra fastigheter i Västra Bodarna.
  • Alla inköp i projektet görs utifrån ett livscykelperspektiv där vi också tittar på tillverkning och transporter.
  • Schaktmassor har hanterats lokalt genom sortering, återanvändning och transport av överskott till godkända lokala tippar.
  • Inför alla avstängningar har närboende fått information om vad som kommer att ske
  • Utbyggnaden sker i områden med biotopskyddade stenmurar och skyddade träd som vi behövt ta hänsyn till.
  • Det är viktigt att alla närboende nås av information kring projektet för att skapa förståelse och minska irritation.
  • Projektet har drivits i nära samarbete med Alingsås kommun som vi har haft en tät dialog med.

Kommunalt vatten till hundra fastigheter

Alingsås kommun växer och antalet invånare blir allt fler. Därför har Skanska fått i uppdrag av Alingsås kommun att bygga ut kommunalt vatten och avlopp till omkring hundra fastigheter i Västra Bodarna. Projektet är ett partneringuppdrag som drivs i nära samarbete mellan kommunen och Skanska.

Projektet är uppdelat på fyra etapper:

  • Etapp 1, Näsetvägen- Sommarovägen,
  • Etapp 2, Bergsjödalsvägen,
  • Etapp 3, Lärketorpsvägen – Örnuddens väg och
  • Etapp 4, Västra Bodarnevägen – Tiggarevägen.

Skanska påbörjade projektering 2021 och etapp 1 slutfördes i augusti 2023. I mars 2024 slutförs etapp 2. Parallellt med slutförandet av etapp 2 pågår projektering och markförhandling för etapp 3 och 4.

Agenda 2030 i fokus

Alingsås kommun har höga ambitioner kopplade till Agenda 2030 och redan i upphandlingsunderlaget fanns flera frågor som var kopplade till detta.

För att bestämma vilka delar av Agenda 2030 som projektet skulle fokusera på så genomfördes workshopar vid projektstart där Skanska och Alingsås kommun tillsammans bestämde hur man skulle jobba. En lista på 30 punkter togs fram som är kopplade till de 17 globala målen.

Schaktmassor hanteras lokalt

Projektets klimatavtryck har vi minskat genom att bland annat sköta hanteringen av schaktmassor lokalt genom sortering, återanvändning och transport av överskott till godkända lokala tippar. Något som dessutom medfört en kostnadsbesparing.

Alla inköp i projektet görs utifrån ett livscykelperspektiv där vi också tittar på tillverkning och transporter.

Biotopskyddade områden

Utbyggnaden sker i områden med biotopskyddade stenmurar och skyddade träd som vi behövt ta hänsyn till. Det har medfört att vi hela tiden måste hitta dragningar som påverkar omgivningen så lite som möjligt.

Vid naturvärdesinventering upptäcktes också att den invasiva arten parkslide förekom på den projekterade sträckningen. En handlingsplan togs fram för att hantera detta och för att inte sprida växten i området samt skydda ledningarna. 

När miljön sedan återställts efter ingreppen har vi varit så noggranna att det knappt har synts att vi varit där.

Avstängningar får inte påverka framkomligheten

Under projektets gång har vi tillfälligt behövt stänga av vägar. För att inte hindra framkomlighet för ambulans, polis, räddningstjänst, hemtjänst och sophantering. har vi planerat avstängningarna tillsammans med dem. Det har varit mycket viktigt att de varit delaktiga i vad som stängs av och när det kommer ske så deras framkomlighet inte påverkas.

Inför alla avstängningar har närboende fått information om vad som kommer att ske. Vi har skickat brev och mejl samt informerat via en facebookgrupp. Det är viktigt att de som berörs av avstängningarna nås av informationen för att skapa förståelse och minska irritation.

Skyddsronder varannan vecka

Säkerheten är som i alla våra projekt det viktigaste. Varje morgon har projektet haft morgonmöte kring säkerheten där alla har medverkat. Varannan vecka har skyddsronder gjorts. För att ingen ska bli ”hemmablind” så roterar olika skyddsombud och tjänsteman enligt schema vid varje rond.

Projektet har drivits i nära samarbete med Alingsås kommun som vi har haft en tät dialog med. Vi har kontinuerliga projektledningsmöten, projekteringsmöten och byggmöten. De flesta på teams för att minimera resor och utsläpp. 

Här har vi samlat ett urval av våra svenska referensprojekt

Antal projekt

loading