Vilken upphandlingsform och genomförandemodell som passar bäst beror på vilken typ av projekt det rör sig om – dess storlek, komplexitet och tidsåtgång – samt dina prioriteringar och nivå av riskåtagande. Vi hjälper dig att hitta rätt.
Skanska har goda erfarenheter av olika upphandlingsformer och genomförandemodeller. De bygger på att man ser projektet i hela dess livscykel – från projektering och byggande till drift och underhåll. Genom att kombinera dessa faser redan från början skapas samsyn, ett effektivt samarbete och lösningar som fungerar långsiktigt. Det innebär att man inte bara fokuserar på byggskedet, utan på hela livscykeln och att projektet ska hålla över tid och vara enkelt att underhålla under hela sin ekonomiska livslängd. Den här typen av arbetssätt kallas ibland funktionell upphandling med fokus på livscykelleverans, och gynnar alla parter.
Samverkan och partnering
Partnering innebär ett strukturerat och tätt samarbete där alla jobbar mot gemensamma mål. Gemensam ekonomi och organisation bygger bort motsatsförhållanden och leder till korta beslutsvägar. Partnering lämpar sig i projekt där komplexiteten är hög, där det finns särskilda hållbarhetsbehov eller där innovativa tekniska lösningar efterfrågas.
Läs mer om samverkan och partnering
Hyresvärdsupphandling
För att möta det växande investeringsbehovet har en del offentliga verksamheter valt att använda sig av hyresvärdsupphandlingar. Verksamheten blir hyresgäst, inte fastighetsägare, för en skräddarsydd byggnad. Detta ger möjlighet att dra nytta av Skanskas resurser, kreativitet och kompetens i såväl design som funktion.
Läs mer om hyresvärdsupphandlingar
Offentlig-privat samverkan, OPS
I ett OPS-projekt tar ett privat företag ett helhetsansvar för projektering, byggande, finansiering, drift och underhåll av stora projekt som vägar, sjukhus, skolor, flygplatser och annan social infrastruktur. Några fördelar med OPS är leverans i tid, ett fast pris över tid, högre kvalitet och låg totalkostnad över projektets hela livscykel.