Skanska utvecklar gröna radhus i Norrköping

Pressmeddelande 2014-04-08 11:00 CET

Skanska ska uppföra sex energieffektiva radhuslängor med 22 bostadsrätter i kvarteret Tornbaggen 2, Norrköping. Radhusen utformas med idéer och metodval från passivhustekniken, med fokus på täthet och god isolering. Det blir Skanskas första egenutvecklade bostadsprojekt i Norrköping.

Tornbaggen 2

Skanskas bidrag utsågs till vinnare i den markanvisningstävling som Norrköpings kommun häromåret utlyste i Rambodal. Området är starkt präglat av grönska och lummighet och de sex radhuslängor med två våningar som Skanska nu ska bygga smälter väl in i omgivningen, inte minst genom sin småskalighet.

– Det är väldigt kul att nu få tillfälle att utveckla egna bostäder i ett attraktivt område i Norrköping. Vi ser ett intresse för den här typen av boende i en attraktiv del av staden, säger Anders Jansson, projektutvecklare, Skanska Sverige AB.

De energieffektiva radhusen byggs med hänsyn till klimat, miljöpåverkan och inte minst kundens plånbok. Det innebär bland annat att stor vikt läggs vid att minska behov av värme och kyla och belysning genom exempelvis fönsterplacering, solskydd och isoleringsmaterial. Uppvärmningsbehovet tillgodoses till största delen av det överskott som tillförs via människor och elektriska apparater.

Radhusen får en boarea om 114 kvm och en biarea om åtta kvm. Samtliga hus får garage. Försäljningen av radhusen inleddes i höstas och 18 hus är redan sålda. Byggprocessen är redan inledd och avsikten är att husen ska stå färdiga för inflyttning före jul i år.