Nordea och Uppsalahem vinner Skanskas gröna framtidspris

Pressmeddelande 2014-03-25 09:00 CET

Återvinning av möbler och solcellsfasader premieras när Skanska idag delar ut gröna framtidspriset till Nordea och Uppsalahem vid Framtidsdagen i Stockholm.

Solcellsfasad Uppsalahem

Uppsalahem uppmärksammas i kategorin bästa offentliga kund för arbetet med det nybyggda bostadshuset Frodeparken där man har satsat på ny teknik genom att ge byggnaden en futuristiskt utformad fasad av solceller. Den unika fasaden är Nordens största solcellsfasad för bostäder.

– Med det här priset vill vi uppmärksamma Uppsalahem som har visat mod genom att kombinera ny teknik med spännande arkitektur. Frodeparken kommer dessutom att Svanenmärkas, säger Marcus Andersson, regionchef, Skanska Sverige.

I kategorin bästa privata kund vinner Nordea som har vågat ställa höga krav på allt från energiförbrukning till inbyggda material i samband med arbetet med kontorsbyggnaden Entré Lindhagen. Nordea som siktar på att certifiera sina kontorsytor enligt LEED Commercial Interior (CI) har även utformat ett spännande koncept för återvinning av möbler.

– En stor del av kontorsmöblerna från det förra kontoret renoveras och återanvänds. De möbler som inte passar in i det nya kontoret säljs vidare, återvinns eller skänks till välgörande ändamål. Det känns roligt att uppmärksamma en kund som driver på utvecklingen av hållbara lösningar, säger Hans Wallström, hållbarhetschef, Skanska Fastigheter Stockholm AB.

De tar emot priserna vid Skanskas Framtidsdag i Stockholm idag. Dagen är ett forum för hållbart samhällsbyggande där Skanska samlar politiker, kunder, opinionsbildare och studenter för diskussion och inspiration kring hur vi kan skapa levande och hållbara städer.

Skanska delar ut det Gröna framtidspriset för att lyfta fram kunder och samarbetspartners som bidrar till användningen av gröna lösningar och driver på ett hållbart samhällsbyggande.

Kontakta: Hans Wallström, Hållbarhetschef
Telefon +46104481257