Skanska säljer fem fastigheter för 750 miljoner kronor med en vinst på 536 miljoner

Pressmeddelande 2006-04-13 08:20 CET

Skanska säljer en fastighetsportfölj med fem fastigheter, varav en i Malmö och fyra i Stockholmsområdet, till Fastighets AB Balder. Försäljningspriset uppgår till 750 miljoner kronor. Vinsten som uppgår till 536 miljoner kronor redovisas i andra kvartalet för 2006. Samtliga fastigheter överlåtes den 16 maj.

2006-04-13

Spinneriet 8 i centrala Malmö omfattar totalt ca 40.000 kvm. Fastigheten, som stod klar 1957, var det första fastighetsprojekt som Skanska utvecklade i egen regi. Till största delen utgörs fastigheten av kontor men inrymmer även ett hotell, butiker och en parkeringsanläggning.

I affären ingår även fyra fastigheter i Stockholmsområdet: Kvarteret  Storsätra i Sätra omfattar 32.000 kvm kontors-, butiks-, samt lager- och produktionslokaler; Prästgårdsängen i Älvsjö omfattar 6.300 kvm kontor, butiker och lager; Kv Singeln i Vinsta omfattar ca 5.300 kvm kontor och lager. Den ca 2.200 kvm stora fastigheten Puman i Huvudsta, Solna består främst av kontor.

- Utifrån vårt perspektiv är Spinneriet i Malmö färdigutvecklad och därför väljer vi att sälja, säger Claes Larsson, VD för Skanska Kommersiell Utveckling Norden. Försäljningarna av de övriga fastigheterna i denna portfölj möjliggör en ökad koncentration av vår verksamhet i Stockholmsregionen både när det gäller produkttyper och geografi, säger Claes Larsson.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och
utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige och Köpenhamnsregionen i Danmark. Utvecklingen av logistikfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige samt i Köpenhamn. Affärshus utvecklas på starka detaljhandelsmarknader i Sverige och Finland.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden är uppdelat i tre regionbolag: Göteborg, Stockholm och Öresund.

För ytterligare information, kontakta:

Claes Larsson, VD Skanska Kommersiell Utveckling Norden,
tel 070-581 11 08
Anna Wenner, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 99
Erik Selin, VD Fastighets AB Balder, 070-607 47 90

Skanska är ett av världens ledande byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 54.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2005 uppgick till 125 miljarder kronor.