Pressmeddelande: Dags för inflyttning i Gröna Skrapan i Göteborg – Nordens klimatsmartaste fastighet

Pressmeddelande 2010-10-05 09:00 CET

Nu flyttar de första hyresgästerna in i Nordens klimatsmartaste kontorshus i Gårda, Göteborg. Tack vare byggnadens alla miljöfördelar kan medarbetarna i Gröna Skrapan tillsammans spara in 3 000 000 kWh och lika många kronor varje år.

Skanskas nya energisnåla och miljöriktiga kontorshus Gårda i Göteborg har fått namnet Gröna Skrapan. Den spektakulära designen och fastigheten blir ett tydligt landmärke och en stolthet för Göteborg.

– Gröna Skrapan är det naturliga valet för företag som har höga miljökrav på sina lokaler och som vill kommunicera sitt varumärke som modernt och miljömedvetet, säger Mats Dynevik, marknadschef på Skanska Fastigheter Göteborg.

Totalt är cirka 75 procent av Gröna Skrapan uthyrd och bland de första att flytta in finns Atwork i Gårda, som öppnar ett konferenscenter och en restaurang i de nya lokalerna, Previa samt Aros Kapitalförvaltning.

Byggnader står idag för 40 procent av samhällets energianvändning. Tack vare fastighetens klimatsmarta lösningar har Gröna Skrapan 25 procent lägre energianvändning än Boverkets normer för nybyggda fastigheter och hela 60 procent lägre energienergianvändning jämfört med kontorshus från 70-talet.

– Varje medarbetare i skrapan sparar årligen lika mycket energi som en person gör av med i hushållsel under ett år. Det gör mycket för både miljön och hyresgästernas plånböcker, säger Mats Dynevik.

Gröna Skrapan är en av de första i Norden med en precertifiering på den allra högsta nivån, platinum, enligt det internationella miljöcertifieringssystemet LEED (Leadership in Energy and Environmental Design). Tillsammans med certifieringen som EU GreenBuilding kan huset nu benämnas som en av världens grönaste kommersiella fastigheter.

För att lyckas har Skanska vidtagit en lång rad åtgärder för att minska fastighetens miljöpåverkan. Det handlar exempelvis om att elen tillförs från lokalt producerad vindkraft, sedumtak har lagts för fördröjning av dagvattnet, snålspolande blandare och toaletter används genomgående och att stor vikt lagts på inomhusklimatet, samt att alla arbetsplatser får ta del av dagsljus och utsikt. Dessutom renar huset sin egen frånluft och förbättrar på det sättet luften omkring sig.

Kontorshuset viktigaste miljöfördelar:

- miljövänlig energiförsörjning

- värmeåtervinning

- tätt och välisolerat klimatskal

- fönsterlösningar med integrerad solavskärmning

- sedumtak

- effektiv vattenanvändning och närvarostyrd belysning

- genomgående certifierat trä

- miljöbilspool och eluttag till elbilar

- energirådgivning för hyresgäster

Allt fler fastighetsägare väljer att LEED-certifiera sina byggnader, men Gröna Skrapan i Göteborg är en av få som blivit pre-certifierade på platinumnivån.

Kontakta: Mats Dynevik, Uthyrnings- och marknadschef
Telefon +46104484443