Skanska bygger bostäder åt HSB i Uppsala

Pressmeddelande 2014-05-13 09:00 CET

Skanska har slutit avtal med HSB om att bygga ett flerbostadshus med 81 bostadsrättslägenheter i Rosendal, Uppsala. Huset ska byggas intill Stadsskogen, strax söder om staden. Kontraktet är värt cirka 130 miljoner kronor.

Rosendal Uppsala

Ljus och rymd är ledord viktiga ledord för det nya huset som blir sex våningar högt med lägenheter i storlekar från ett till fem rum och kök. Därtill byggs ett garage under huset som nås med hiss från våningsplanen.

– Det är glädjande att få förtroendet att bygga nya bostäder i ett intressant läge i staden. Här bor man på bekvämt avstånd till centrum och ändå mitt i naturen. Tillsammans med HSB kommer vi att utforma ett boende som motsvarar högt ställda kvalitets- och miljökrav, säger Patrik Toresäter, distriktschef, Skanska Sverige AB.

Avsikten är att husen ska miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad Silver. Miljöbyggnad, som administreras av Sweden Green Building Council, är ett certifieringssystem för nyproducerade och befintliga byggnader med fokus på energi, inomhusmiljö och materialval.

– För oss känns det tryggt att samarbeta med Skanska och det är roligt att bygget har kommit igång, säger Caroline Hedlund, marknadsansvarig region Nord, HSB ProjektPartner.

Stadsdelen Rosendal är ett område som växer. Här är det nära till skog och mark och den nya tennisanläggningen. Uppsala centrum ligger på bekvämt cykelavstånd och för den bilburne ligger påfarten till E4 någon minut bort.

Byggnadsarbetena har inletts och avsikten är att huset ska stå färdigt för inflyttning i februari 2016.