Skanska bygger flerbostadshus åt Sverigehuset

Pressmeddelande 2014-05-05 09:00 CET

Skanska har slutit avtal med Sverigehuset i Göteborg AB om att bygga två flerbostadshus i Almedal. Totalt rör det sig om 145 bostadsrättslägenheter fördelade på fem till åtta våningar. Kontraktet är värt cirka 200 miljoner kronor.

Almedal

Almedal ligger på bekvämt cykelavstånd till centrala Göteborg och med några minuters gångväg till Liseberg. Det attraktiva läget i anslutning till spårvagnshållplatser och grönområden lockar många bostadskunder vilket inte minst bevisas av att första premiärvisningen av de kommande bostäderna lockade över 300 personer.

– Vi är stolta över att få förtroendet att bygga nya bostäder i detta spännande läge. Det blir vårt tredje pågående samarbetsprojekt med Sverigehuset. Vi är ju redan långt komna med flerbostadshusen i kvarteret Stiernhielm och radhusområdet i Åby. I Almedal har vi arbetat tätt tillsammans från start för att utveckla hus som är både funktionella och estetiskt tilltalande, säger Anders Erlandsson, regionchef, Skanska Sverige AB.

De nya husen, som ritats av arkitektbyrån ABAKO, byggs i höjder som varierar mellan fem och åtta våningar med gemensam källarvåning och garage. På taken anläggs en stor gemensam takterrass med sedumbeläggning. Huvuddelen av lägenheterna är ettor och tvåor men här finns även större lägenheter med egna terrasser.

– För Sverigehuset har det varit av största vikt att starta projektet under första halvåret 2014, vilket möjliggjorts genom ett nära och tätt samarbete med Skanska och ABAKO i ett tidigt skede, säger Cecilia Fasth, VD, Sverigehuset i Göteborg AB.

Framåt sommaren påbörjas rivning av befintlig affärslokal på tomten och byggandet av bostadshusen inleds i augusti. Husen ska stå färdiga i början av 2016 men inflyttning beräknas kunna påbörjas redan under hösten 2015.

Kontakta: Tobias Ekstedt, Distriktschef
Telefon +46104481488