Skanska bygger nytt regionalt huvudkontor åt Wacker Neuson

Pressmeddelande 2014-02-14 09:00 CET

Skanska har slutit avtal med maskintillverkaren Wacker Neuson AB rörande försäljning av en fastighet på cirka 7 500 kvm i Stora Bernstorp, Burlöv. Därtill får Skanska uppdraget att bygga ett nytt huvudkontor samt verkstad och lager åt Wacker Neuson AB på cirka 2 200 kvm.

Wacker Neuson

Stora Bernstorp är ett handels- och verksamhetsområde beläget intill Yttre Ringvägen i Burlöv utanför Malmö. I området finns i dag Stora Bernstorps handelsplats samt ett antal företagsetableringar. Här har Skanska sedan 2006 utvecklat cirka 75 000 kvm lokaler åt bland andra BMW, Volvo, TransFargo och Subaru.

– Vi gläds åt att välkomna ännu ett företag till Stora Bernstorp. Det är ett område som vuxit mycket de senaste åren och många internationella företag med starka varumärken har valt att etablera sig här. Vi på Skanska tycker också det är extra roligt när kunden väljer att satsa på energibesparande lösningar, såsom i det här fallet bland annat en värmepump. Utbyggnaden av området börjar nu närma sig slutet men det finns fortfarande utrymme kvar för fler verksamheter, säger Freddie Bergkvist, affärsutvecklare, Skanska Sverige AB.

Wacker Neusons nya kontor blir en byggnad i två plan med tillhörande verkstad och lager.

– Stora Bernstorp känns som ett optimalt läge för våra affärsbehov. Vi är övertygade om att den kommande flytten kommer att förstärka vår position som leverantör av kvalitativ byggutrustning på marknaden. Skanska har bistått med stöd och råd från första början, vilket har visat sig vara väldigt värdefullt för vår planering. Vi är mycket nöjda med detta och ser fram emot ett fortsatt gott samarbete, säger Ville Viita, vd, Wacker Neuson Scandinavia.

Projekteringsarbetet för det nya kontoret inleds omgående och det första spadtaget för bygget är planerat att ske under våren. Kontoret ska stå färdigt för inflyttning i mars 2015.

Kontakta: Henrik Davidsson, Verksamhetschef
Telefon +46104483037