Pressmeddelande: Skanska hyr ut 400 kvm i Göteborgs klimatsmarta kontorshus i Gårda

Pressmeddelande 2010-09-06 09:00 CET

Skanska har nu tecknat ytterligare ett hyreskontrakt i det nya energisnåla och miljöriktiga kontorshuset Gårda i Göteborg. Därmed är ca 9 700 kvm uthyrda i huset, som med sina sexton våningar blir ett landmärke i Göteborg.

Det är IT-företaget Part Trap som vid årsskiftet flyttar till det nya huset. Totalt hyr företaget drygt 410 kvm i de nya lokalerna. Andra företag som tecknat kontrakt och flyttar in i höst är Lilla Bommens konferenscenter, Aros Kapitalförvaltning, Previa samt Skanska själva.

Den nya fastigheten i Gårda blir det första kontorshuset i Göteborg som uppfyller kraven för EU GreenBuilding-märkning. Det innebär att husets energianvändning blir minst 25 procent lägre än vad som föreskrivs i Boverkets normer för nybyggda fastigheter. Dessutom är Gårda även pre-certifierat enligt LEED platinum. LEED som står för ”Leadership in Energy and Enviromental Design” är ett internationellt system för miljöcertifiering av byggnader. Resursanvändning, byggnadens läge, utformning och inomhusklimat samt minimering av energiförbrukning och avfall ligger till grund för en LEED-klassificering.

– I Gårda får företag i framkant en möjlighet att stärka sin profil samtidigt som de kan skapa en attraktiv kostnad per arbetsplats, vilket är rätt i dessa tider. För många innebär det en nytändning i organisationen, säger Mats Dynevik, marknadschef på Skanska Fastigheter Göteborg.

– Vi ser fram emot att flytta in i nya, moderna lokaler i ett starkt profilläge som Gårda. Att huset dessutom har en stark miljöprofil känns väldigt stimulerande, säger Ove Tengberg VD på Part Trap.

Projekt Gårda har ett mycket bra läge intill E6/E20 med kort restid till Landvetter flygplats, bra kollektivtrafik och med bland annat med bland annat Liseberg, Ullevi, Scandinavium och Svenska Mässan på promenadavstånd. Huset på Johan i Gårdas Gata blir sexton våningar högt med cirka 150 parkeringsplatser inrymda under mark.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark samt Helsingfors i Finland. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland.

Kontakta: Mats Dynevik, Uthyrnings- och marknadschef
Telefon +46104484443