Skanska bygger hyresrätter i Norrköping

Pressmeddelande 2014-09-11 08:30 CET

Skanska har fått i uppdrag av Hyresbostäder i Norrköping AB att bygga fyra hus med totalt 51 lägenheter i Kneippen, strax söder om Norrköping. Ordervärdet är cirka 87 miljoner kronor.

Kneippen

Bostadshusen uppförs i ett område med blandad bebyggelse i närheten av Motala Ström. Här finns naturen inpå knuten och skolor och matvaruaffärer i närheten. In till centrala Norrköping är det endast ett par kilometer.

– Det är glädjande att få förtroendet att bidra till tillförseln av nya hyreslägenheter i bostadsbristens Norrköping. Kneippen är ett fint område och här kommer vi att ställas inför spännande utmaningar då husen saknar räta vinklar och har ovanliga former. Ett bra tillfälle att dra nytta av den breda kompetens och erfarenhet vi har i företaget, säger Jan-Erik Lundh, distriktschef, Skanska Sverige AB.

Skanska kommer att bygga tre identiska hus i tre till fem våningar med garage samt en radhuslänga. Lägenheterna får storlekar mellan två och fyra rum och kök och kommer att motsvara högt ställda krav på energieffektivitet.

– Detta är det andra av tre planerade byggprojekt i stadsdelen Kneippen. Totalt blir det knappt 300 nya hyresrätter i en av Norrköpings mest populära stadsdelar. Vi är väldigt glada över att tillsammans med Skanska kunna skapa fler bostäder här. Det är efterlängtat, inte minst av många som redan idag bor i Kneippen och som vill bo kvar i denna del av stan, men i ett enklare, bekvämare och tryggare boende i hyresrätt, säger Lars Löfgren, Marknadschef, Hyresbostäder.

Byggnadsarbetena påbörjas inom kort och avsikten är att husen ska stå färdiga för inflyttning till sommaren 2016.

Kontakta: Jan-Erik Lundh, Marknads- & kalkylchef
Telefon +46104486463