Skanska och Norrvidden Fastigheter bygger Norrlands största citygalleria i Sundsvall

Pressmeddelande 2005-12-29 10:50 CET

Skanska har fått i uppdrag av Norrlands största fastighetsbolag, Norrvidden Fastigheter AB, att bygga den nya citygallerian i Sundsvall. Projektet drivs i form av ett partneringsamarbete och orderingången för Skanska beräknas till cirka 70-80 miljoner kronor.

Pressmeddelande frånSkanska Sverige

2005-12-29

Den nya citygallerian i Sundsvall kommer att skapas genom en sammanslagning av de tre centralt belägna kvarteren Lyckan, Hälsan och Glädjen. I kvarteret Lyckan byggs gallerian från grunden, medan det i de två andra kvarteren handlar om en ombyggnad och sammanlänkning av två existerande affärskvarter.

- Bygget av citygallerian är en utmaning eftersom de existerande butikerna ska kunna driva sin verksamhet så ostört som möjligt under byggtiden, säger Björn Wallin, distriktschef för Skanska. Genom att arbeta i partneringform kan vi och Norrvidden säkerställa att allt går så smidigt som möjligt.

Byggprojektet har redan påbörjats genom rivning av gammal bebyggelse. Den första delen av den nya citygallerian, vilken omfattar 15 000 m2, beräknas vara klar lagom till julhandeln 2006.

- Med citygallerian skapar vi nya möjligheter för detaljhandeln i Sundsvall, säger Peter Andersson, VD hos Norrvidden Fastigheter AB. Det nära samarbetet med Skanska gör oss säkra på att citygallerian blir precis så bra för butikerna och kunderna som vi vill.

________________________________________________________________________________För ytterligare information, kontakta:Peter Andersson, VD, Norrvidden Fastigheter AB, 060-16 79 09Björn Wallin, Skanska Sverige AB, tel 060-19 50 02