Skanska vinner ramavtal i SABO-tävling

Pressmeddelande 2012-12-13 14:15 CET

Skanska har utsetts till ramavtalsleverantör åt SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag. Avtalet löper på fyra år och Skanska blir i och med det ett av tre företag som kommer att vara med och konkurrera om en bedömd bostadsproduktion på cirka 5 000 lägenheter runt om i Sverige.

SABO inbjöd i somras byggföretag att anta utmaningen att komma med förslag på standardiserat byggande för att förenkla bostadsproduktionen för allmännyttan. Skanskas vinnande förslag är ett Svanenmärkt punkthus som kan byggas i tre till åtta våningar. Konceptet innebär förutsägbarhet i kostnader och förkortad byggtid genom ökad standardisering. Husen har modern arkitektur, erbjuder effektiv användning av ytor samt innehåller material- och systemval som möjliggör drift och underhåll utan överraskningar.

– Vi är mycket glada över att få bidra till en hållbar bostadsproduktion i allmännyttans upphandlingar under de kommande fyra åren. Med vårt erbjudande kan vi hjälpa till med att skapa en bättre förutsägbarhet i kostnader utan att ge avkall på kvalitet, säger Håkan Stenström, vice VD, Skanska Sverige AB.

Hållbarhet är ett bärande element i Skanskas vinnande förslag. Svanenmärkningen skapar förutsättningar för att fastigheten ska ge ett minimalt avtryck i miljön under hela sin livscykel – från byggprocess till löpande drift och underhåll. För dem som flyttar in i ett Svanenmärk hem märks detta dels genom den goda inomhusmiljön, men också genom att lägenheterna har individuell mätning av el, värme och vattenförbrukning. Mätningen ger en högre medvetenhet om den egna energianvändningen med syfte att minska åtgången.

– För Skanska som månar om att vara en samhällsbyggare i tiden är det extra kul att allmännyttan uppskattar våra gröna lösningar. Vårt hållbarhetstänkande omfattar såväl själva byggprocessen som den färdiga produkten, och husen vi erbjuder är det bästa beviset på att det inte behöver vara dyrt att bygga grönt, säger Håkan Stenström.

SABOs bedömning av hur stor nyproduktion som är tänkbar under de kommande fyra åren baseras på enkäter och intervjuer med medlemsföretag. De 5 000 lägenheterna är fördelade på ett 90-tal projekt och totalt 190 punkthus.