Skanska startar grönt hotellprojekt i Göteborg

Pressmeddelande 2011-05-17 08:30 CET

Skanska har tecknat ett 25-årigt hyresavtal med Winn Hotel Group för ett nytt hotell på Lindholmen i Göteborg. Skanskas investering uppgår till ungefär 400 miljoner kronor och bygguppdraget uppgår till 310 miljoner, vilket inkluderas i orderingången för andra kvartalet.

Hotell på Lindholmen

Hotellet som ska drivas som ett Radisson Blu-hotell blir cirka 12 000 kvm stort och får 266 gästrum. Byggnaden ska få en grön profil och utformas med sikte på att uppnå Gold-nivå enligt det internationella miljösystemet LEED.

Hotellet kommer att vara Göteborgs i särklass mest vattennära vid Norra Älvstranden, i anslutning till Lindholmen Science park. Byggarbetet inleds i vår och hotellet ska vara klart i början av 2013.

Projektet är ett exempel på Bundled Construction som innebär att byggenheter använder koncernens finansiella styrka för att skapa nya affärsmöjligheter. Ett Bundled Construction-projekt startas när ett längre hyresavtal har tecknats. Konceptet har tidigare tillämpats i samband med utveckling och byggande av olika myndighetslokaler. Ett annat exempel är Malmö Konsert Kongress Hotell där Skanska medverkar som investerare för vissa delar av projektet.

Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.