Skanska Safety Week – världens största satsning på arbetsmiljö

Pressmeddelande 2012-10-22 08:00 CET

Skanska Safety Week är världens största arbetsmiljösatsning organiserat av ett företag. Mellan den 22 och 28 oktober kommer Skanskas 53 000 medarbetare på över 10 000 arbetsplatser i 18 länder, samt alla underleverantörer, leverantörer och partners, att vara involverade i aktiviteter fokuserade på arbetsmiljö.

Skanska Safety Week genomförs i år för åttonde året i rad. Skanska har ett starkt fokus på att minska antalet arbetsplatsolyckor, målet är att eliminera 3 av 4 arbetsplatsolyckor till 2015. Skanskas arbetsplatser har blivit allt säkrare. De senaste fyra åren har antalet arbetsplatsolyckor som resulterat i frånvaro på jobbet mer än halverats i Sverige.

Årets tema för Safety Week är: "Vår resa mot skadefria arbetsplatser är endast möjlig om du och jag tar ansvar."

Inom Skanska finns många arbetsplatser utan olyckor. Våra medarbetare åstadkommer detta genom att ställa krav på arbetsmiljön, men också genom att arbeta tillsammans och bry sig om säkerheten för dem som de arbetar med. Genom att ta ansvar för sina egna handlingar, och genom att ta ansvar för varandra.

- Att jobba säkert är viktigare än allt annat. När en olycka händer får det oerhörda konsekvenser. Inte bara för individen, utan även för familj, vänner och kollegor. Alla har rätt att komma hem från jobbet med hälsan i behåll, säger Pierre Olofsson, VD för Skanska Sverige.

Under Safety Week genomförs aktiviteter på Skanskas arbetsplatser som involverar anställda i alla delar av företaget, liksom underleverantörer och partners. Bland aktiviteterna ingår arbetsplanering för att undvika risker, e-learning om arbete på höjd, räddningsteknik och brandutbildning. Dessutom genomförs aktiviteter som fokuserar på hälsa, som första hjälpen-utbildning. Ytterligare information om aktiviteterna hittar du från och med måndag på www.skanska.com/safetyweekwww.skanska.se/safetyweek2012.