c

Pressmeddelande: Skanskas kontor i Göteborg hjärtsäkras

Pressmeddelande 2010-09-17 09:00 CET

På Skanskas Göteborgskontor arbetar 300 personer. Från och med idag ökar deras chanser att överleva ett plötsligt hjärtstopp väsentligt.

Under Skanskas årliga arbetsmiljövecka installeras hjärtstartare från Bliwa Livförsäkring på Skanskas kontor i Stockholm och Göteborg. På kontoret i Malmö finns en hjärtstartare sedan tidigare. I samband med installationen får medarbetarna också en utbildning i hjärt-lungräddning.

– Skanskas Safety Week engagerar chefer och medarbetare på 10 000 arbetsplatser över hela världen. Vi brukar säga att det är världens största arbetsmiljösatsning. I det arbetet blir hjärt-lungräddning med hjärtstartare en naturlig del, säger Annika Adolfsson, hälso- och friskvårdsansvarig på Skanska.

Kampanjen Rädda livet på din kollega! bygger på ett samarbete mellan Bliwa Livförsäkring och Hjärt-Lungfonden för att minska dödligheten i plötsligt hjärtstopp. Syftet är att öka kunskapen kring hjärt-lungräddning och öka antalet hjärtstartare på arbetsplatser runt om i landet. Kampanjen innefattar därför både utbildningspaket och hjärtstartare till Bliwas kunder och Skanska ärförst ut att ta emot hjärtstartare och utbildningspaket.

– Som VD för ett livförsäkringsbolag med över en miljon försäkrade önskar jag att jag kunde säga att vi har utvecklat en försäkring som räddar liv. Vi är inte riktigt framme där ännu, men nog är en hjärtstartare, i ordets rätta bemärkelse, en livförsäkring, säger Kristina Åkerstrand, VD för Bliwa Livförsäkring.

Skanskas Safety Week arrangeras för sjätte året i rad och är världens största arbetsmiljösatsning. På mer än 10 000 arbetsplatser runt om i världen kommer Skanskas 49 000 medarbetare och tusentals kunder, underentreprenörer och leverantörer att vara involverade i insatser som arbetsmiljöbesök, utbildning i arbete på hög höjd, första hjälpen samt hjärt- och lungräddning.

Rädda livet på din kollega! är också en uppmaning till alla arbetsgivare att investera i insatser som kan rädda liv, nämligen utbildning i hjärt-lungräddning och utplacering av hjärtstartare på arbetsplatserna. Kampanjen innefattar dessutom information kring hjärtstopp och hjärt-lungräddning, samt ekonomiskt stöd till den forskning som finansieras av Hjärt-Lungfonden.