Premiär för Villa BoKlok

Pressmeddelande 2005-09-14 13:54 CET

Skanskas och IKEAs bostadskoncept BoKlok utökas med en villa, Villa BoKlok. Villan ska vara den billigaste villan på den lokala marknaden. Köparen kan själv välja hur stor arbetsinsats man vill göra.

2005-09-14

Premiär för Villa BoKlok - ett hem att växa i

Det första området med 25 Villa BoKlok kommer att byggas i Karlstad under hösten 2005 med inflyttning våren 2006. Villa BoKlok kan köpas i två utföranden. Grundutförandet innebär att köparen själv väljer och lägger in golv, köksluckor och målar väggar etcetera. Det är också möjligt att köpa villan nyckelfärdig med ett tillvalspaket av ekgolv, vitmålande väggar, köksluckor och en komplett uppsättning vitvaror för kök och badrum. Villorna är förberedda för att vinden ska kunna inredas och i köpet ingår skisser och inspirationsmaterial med idéer om hur ovanvåningen kan inredas.

- Det har sålts 2 000 BoKlok-lägenheter i Sverige och vi ser att det också finns ett behov av en villa som erbjuder ett kvalitativt, modernt boende till ett lågt pris. Vi har tagit framgångsfaktorerna från lägenheterna samt frågat våra kunder vad de tycker är viktigt för deras boende. Villa BoKlok är en villa som passar att växa i. Köparna bestämmer själva hur mycket arbete de vill lägga ner och i vilken takt de vill bygga ut, allt är förberett, säger Ewa Magnusson, marknadschef BoKlok AB.

Villa BoKlok säljs i grupphusområden, det vill säga med tomt och alla anslutningar i ett välplanerat område. Priset är bland annat beroende av markpriserna men ska vara det lägsta för en villa i ett planerat grupphusområde på den lokala marknaden. För att sänka kostnaderna och säkerställa hög kvalitet tillverkas villorna i en fabrik och monteras på plats. Villa BoKlok i grundutförande i Karlstad kommer att kosta från 1,75 Mkr.

- Det är positivt att Karlstad får möjligheten att vara första ort i Sverige som kan erbjuda det här nya Bo Klok-konceptet, som innebär en möjlighet att erbjuda nybyggda villor till rimliga priser. Vi uppskattar också samarbetet mellan kommunen och Skanska, säger Lena Melesjö Windahl, kommunalråd i Karlstad.

Villa BoKlok har en boyta på 92 kvm och en oinredd vind om 57 kvm. Idag finns två modeller, Värmland och Skåne. Värmland har liggande träpanel och Skåne har slät stående träpanel. Villorna finns med vit, gul, röd, svart och grå fasad.

BoKloks flerfamiljshus har exporterats till Norge, Finland, Danmark och Storbritannien. Det finns även planer på att bygga villorna i de övriga nordiska länderna.

Pressbilder finns att hämta på http://www.boklok.com och http://www.skanska.se

För ytterligare information, kontakta:
Ewa Magnusson, marknadschef BoKlok AB, tel: 073-044 94 03