Skanska bygger trygghetsboende i Kungälv

Pressmeddelande 2013-11-08 09:00 CET

Skanska har fått i uppdrag av Kungälvsbostäder att bygga 49 trygghetslägenheter i Komarken, Kungälv. 13 av lägenheterna anpassas för boende i behov av assistans enligt LSS, Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

Komarken trygghetsboende

Huset får fyra våningar plus ett souterrängplan med en total yta om 3 500 kvm. Lägenheterna blir i storlekarna 44–75 kvm och anpassas för maximal tillgänglighet. Trygghetsboende är en boendeform som vänder sig till hushåll där minst en person har uppnått en ålder av 70 år. Här finns, utöver lägenheter, utrymmen för samvaro, måltider, hobby och rekreation. Dessutom finns personal på plats dagligen för att på olika sätt stödja de boende. Projektet kommer att vara Svanenmärkt.

– Vi är glada över att tillsammans med Kungälvsbostäder utveckla denna eftertraktade typ av boende i kommunen. Samarbetet sker i partneringform, vilket innebär en nära samverkan mellan alla inblandade parter i projektet under hela byggprocessen, säger Ralf Gustafson, projektchef, Skanska Sverige AB.

Komarken är beläget väster om Kungälvs centrum med närhet till service, såsom som apotek och vårdcentral. I området har allmännyttiga Kungälvsbostäder de flesta av sina hyreslägenheter.

– Det här är den första nybyggnation vi gör i vårt största miljonprogramsområde. Detta blir ett välbehövligt steg i arbetet med att förnya alla våra fastigheter i Komarken, säger Bo Genvad, VD på Kungälvsbostäder.

Arbetet med trygghetsboendet är påbörjat och avsikten är att det ska stå färdigt för inflyttning i mars 2015.

Kontakta: Eva Torberger, Executive Vice President (EVP)
Telefon +46104484435