Skanska bygger flerbostadshus åt Aranäs AB i Kungsbacka

Pressmeddelande 2014-11-05 09:00 CET

Skanska har fått i uppdrag av fastighetsbolaget Aranäs AB att bygga tre punkthus med totalt 89 bostadsrättslägenheter i Kungsbacka. Husen byggs i expansiva Kolla Parkstad. Kontraktet är värt cirka 164 miljoner kronor.

Kungsbacka

Kolla Parkstad är det största bostadsprojektet i Kungsbackas historia med totalt 1 100 bostäder i blandade upplåtelseformer. Området byggs ut etappvis under tio år. De tre punkthus som Skanska bygger åt Aranäs får sex, sju respektive åtta våningar och ligger vid foten av ett litet skogsbevuxet berg i nära anslutning till innerstaden. Omgivna av grönska växer husen upp i en unik miljö som garanterar alla lägenheter utsikt i flera väderstreck. Samtliga lägenheter har uteplats, balkong eller takterrass.

– Vi är mycket stolta över att få bygga de här fina husen i ett spännande stadsutvecklingsområde. Med natur inpå knuten, gångavstånd till centrala Kungsbacka och dess resecentrum samt närhet till trafikleder, är detta ett område som kommer att vara attraktivt för många, säger Eva Torberger, distriktschef Skanska Sverige AB.

Husen byggs ovanpå ett garage med hiss till alla våningsplanen. Lägenheterna, som får storlekar från ett till fem rum och kök, byggs med hög standard på inredning och utrustning. Stort fokus läggs på täthet och god ventilation i husen för att garantera låg energianvändning och god inomhusmiljö.

– Vi är glada att vi nu närmar oss byggstart för vårt fjärde bostadsrättsprojekt. Två av våra tidigare projekt har vunnit Kungsbacka kommuns arkitekturpris och Utsikten, som detta projekt heter, har alla förutsättningar att bli något alldeles unikt med sitt fantastiska läge och annorlunda arkitektur. Precis som vid tidigare projekt anstränger vi oss för att bevara den omgivande naturen som spelar en viktig roll för trivsel och helhetsintryck, säger Jonas Håkansson, vd Aranäs AB.

Förberedelserna för bygget inleds inom kort med byggstart planerad under november. I juni 2016 ska lägenheterna stå klara för inflyttning.

Kontakta: Eva Torberger, Executive Vice President (EVP)
Telefon +46104484435