Byggstart för Nordens första miljömärkta hus

Pressmeddelande 2005-06-14 10:00 CET

I dag började Skanska bygget av Nordens första svanmärkta hus. Det första huset byggs i Malmö. För att få licens att bygga ett svanmärkt hus ska Svanens kriterier vara uppfyllda. Förutom miljövänliga material och produktionssätt ska huset också kunna uppvisa en lägre livscykelkostnad med lägre förbrukning av exempelvis energi.

från Skanska i Sverige

2005-06-14

Byggstart för Nordens första miljömärkta hus

För att få licens att bygga ett svanmärkt hus ska Svanens kriterier vara uppfyllda.  Förutom miljövänliga material och produktionssätt ska huset också kunna uppvisa en lägre livscykelkostnad med lägre förbrukning av exempelvis energi.

Vid ceremonin deltog Ragnar Unge, VD för SIS Miljömärkning, som administrerar Svanen i Sverige. Mona Sahlin överlämnade Svanens certifikat till Jonas Spangenberg, VD Skanska Projektutveckling Bostäder i Sverige.

De första tegelstenarna på det miljömärkta huset, ett s k Uniqhus, murades av samhällsbyggnads­minister Mona Sahlin och miljöminister Elliot Morley, Storbritannien, som inviger Malmö stads EU-konferens om Hållbar stadsmiljö.

- Trots att bygg- och fastighetssektorn är dominerande ur miljöperspektiv har den ofta hamnat i skuggan av miljödebatten. Genom att bygga miljömärkta hus hoppas Skanska kunna hjälpa husköpare att göra mer miljövänliga val. Svanen kan vara lösningen för att miljöarbetet inom bygg- och fastighetssektorn ska ta verklig fart, säger Jonas Spangenberg, VD Skanska Projektutveckling Bostäder i Sverige.

- Skanska tar nu täten i utvecklingen för ett hållbart boende. Det är väldigt positivt att en så stor aktör på marknaden kan erbjuda konsumenterna ett hus med låg driftskostnad, sund boendemiljö och trygghet i byggprocessen med en totalentreprenör, säger Ragnar Unge, VD SIS Miljömärkning,

Det miljömärkta huset i Malmö beräknas stå klart i december 2005 och ska efter granskning godkännas av Svanen för att få den välkända miljömärkningen. Licensen gäller alla Uniqhus som byggs framöver.

Grafisk illustration av det miljömärkta huset och bilder från invigningen finns att hämta på www.skanska.se/miljomarktahus

Se även www.svanen.nu

För ytterligare information, kontakta:

Johan Gerklev, miljöchef Skanska Sverige AB, tel: 070-542 30 10

Jonas Spangenberg, VD Skanska Projektutveckling Bostäder i Sverige,