Pressmeddelande: Skanska säljstartar miljardinvestering i Göteborg

Pressmeddelande 2010-11-10 14:00 CET

Skanska investerade 1,2 miljarder kronor på cirka 280 byggrätter från SBC i Göteborgsområde. Idag inleder Skanska säljstarten i ena av de två projekten, Fiskebäck Brygga. Totalt kommer Skanska att utveckla och bygga cirka 143 energieffektiva lägenheter.

I februari investerade Skanska 1,2 miljarder på byggrätter i mycket attraktiva lägen i Göteborgsområdet. Det ena byggrätten var Fiskebäcks Brygga som är ett område som ligger cirka 10 km sydväst om Göteborgs centrum.

Idag inleder Skanska försäljningen av den första etappen som består av 35 lägenheter fördelade på tre flerbostadshus. Bostadsområdet kommer att ligga direkt vid kajen, mellan en av Göteborgs mest populära småbåtshamnar och gamla Fiskebäcks hamn.

– Skanska satsar på att utveckla och bygga en genuin hamnmiljö i Fiskebäck Brygga. Området kommer att vara helt klart våren 2013. Då kommer området att bestå av tre kvarter med moderna och energieffektiva bostäder omgivna av hamnliv, fiskefartyg och småbåtar. De som bosätter sig i Fiskebäck Brygga kommer att höra vågskvalp från köksfönstret, säger Johanna Hedenskog, projektutvecklare på Skanska Nya Hem.

Egen båtplats utanför fönstret

De boende i Fiskebäcks Brygga kommer att bli delägare i ett hamnbolag som erbjuder förtur till en egen båtplats mer eller mindre utanför fönstret. Vädret gör även att speciella krav ställs på materialval och tekniska lösningar för ökad energieffektivitet. Hela byggprocessen i Fiskebäcks Brygga är miljöcertifierad.

Skanska kommer bland annat att satsa på bergvärme som ger värme på vintern och svalka på sommaren och individuell mätning av vatten och el samt ett sopsugssystem och återvinningshus för källsortering.

– Skanskas ambition att bli ledande gröna bostadsutvecklare yttrar sig även i väggar samt fönster med mycket bättre isolering än vad rådande normerna kräver. Jämfört med energiförbrukning i ett begagnat hem är vi nere på en tredjedel i Fiskebäck Brygga. Extra stor vikt kommer även att läggas på områdets belysning för ökad trygghet och orientering, säger Johanna Hedenskog.

SBCs bosparare kommer att ha förtur till säljstarten av första etappen av Fiskebäck Brygga. Bosparpoäng och kötid per 31 maj 2010 i SBC har tillgodoräknats och har därefter hanterats av Skanska.

Lägenheterna i första etappen är bostadsrätter och kommer ha en boarea på mellan 57 kvm till 223kvm, snittlägenheten är 94kvm. Priset kommer att ligga mellan 3,2 miljoner kronor och 11 miljoner kronor, snittpris på 4,5 miljoner kronor. Månadsavgiften ligger på 3152 kronor till 5519 kronor. Skanska räknar med inflyttning från början av 2012.