Skanska säljer fastigheten Gröna Skrapan i Göteborg för 617 miljoner kronor

Pressmeddelande 2013-06-24 08:00 CET

Skanska säljer Gröna Skrapan i Göteborg för 617 miljoner kronor, vilket inkluderas i resultatet för andra kvartalet 2013. Köpare till fastigheten är ett till Stena Fastigheter närstående bolag och tillträdet sker i tredje kvartalet.

Gröna Skrapan, Göteborg

Kontorsfastigheten är belägen i ett attraktivt läge intill E6/E20 i Gårda och omfattar ca 17 000 kvm med hyresgäster som Skanska, Gunnebo, Apply Emtunga, Hitta.se.

Det 16 våningar höga landmärket är ett resultat av Skanskas gröna resa och det är ett av de första kontorsprojekten i Norden som certifierats på den högsta nivån, Platinum, enligt det internationella miljöcertifieringssystemet LEED. Fastigheten är även certifierat enligt EU GreenBuilding.

Under 2012 mottog Gröna Skrapan priset Sweden Green Building Award i kategorin LEED New Construction som ett projekt med föredömligt miljöarbete.

– Gårda är ett expansivt område i Göteborg med mycket bra kommunikationer. Dessutom blir fastigheten ett bra komplement till vårt befintliga bestånd i Gårda. Det ligger helt i linje med vår strategi att förvärva bra fastigheter i centrala lägen, säger Christel Armstrong Darvik, koncernchef Stena Fastigheter.

– Försäljningen bekräftar efterfrågan på attraktiva kontorsfastigheter i strategiska lägen i Göteborg samt visar att vår satsning på flexibla och hållbara kontorslokaler i Gårda är tilltalande för såväl hyresgäster som investerare, säger Micko Pettersson, vd för Skanska Fastigheter Göteborg.

CBRE har varit rådgivare till Skanska vid transaktionen.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar
fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark, Helsingfors i Finland samt Oslo i Norge. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland.

Kontakta: Pontus Winqvist, CFO
Telefon +46104488851