Pressmeddelande: Skanska säljer fastighet i Göteborg till bolag etablerat av DnB NOR för 124 miljoner kronor

Pressmeddelande 2010-10-25 09:00 CET

Skanska säljer en fastighet i Högsbo, Göteborg för ca 124 miljoner kronor. Köpare är ett bolag etablerat av DnB NOR Markets.

Överenskommelsen avser fastigheten Högsbo 27:9, med en byggnad om totalt ca 9 600 kvm och som är fullt uthyrd till Astra Tech. Fastigheten stod klar i augusti 2008.

Den nya ägaren tillträder fastigheten i mitten av oktober 2010.

– Genom försäljningen av Högsbo 27:9 visar vi att våra egenutvecklade fastigheter med långa hyreskontrakt och kända hyresgäster är attraktiva för investormarknaden, säger Henrik Olsson, transaktionschef för Skanska Fastigheter Göteborg.

– Högsbo 27:9 är en högkvalitativ logistikfastighet med god beläggning, stor flexibilitet och med en bra hyresgäst som har ingått ett långt hyreskontrakt. Det är stor efterfrågan på denna typ av investering bland våra investorer, säger Arnstein Röd, avsvarig för fastighetssyndikering på DnB NOR Markets.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik, verksamhetslokaler och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark, Osloregionen i Norge samt Helsingfors i Finland. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland.