Skanska nominerades för bästa renoveringsprodukt under SABOs Fastighetsdagar

Pressmeddelande 2011-11-30 12:20 CET

Skanskas förenklade system för eldragningar, Skanska Quick Connect 2.5 (SQC), nominerades till priset för bästa renoveringsprodukt vid SABOs Fastighetsdagar. SQC ersätter konventionell eldragning och är ett smart elsystem med snabbkoppling, vilket medför kort installationstid, enkel sladd-dragning inne i golvlister samt färdiga uttagsdosor med el- och datauttag.

Skanska SQC

Tävlingen Professionell renovering är en tävling i produktutveckling för materialtillverkare, materialleverantörer och innovatörer. Den ska stimulera till utveckling av produkter som är användbara vid renovering av miljonprogrammets bostäder och andra byggnader. De sökande förslagen bedöms utifrån innovationshöjd/idéhöjd, produktens användbarhet, hur produkten påverkar hemmiljön vid renovering samt produktens ekonomiska värde ur investerings- och förvaltningsperspektiv.

Skanska Quick Connect 2.5 underlättar renovering och nyinstallation av el. Med tråd- och batterilösa strömbrytare och förkontakterade kablar i rätta längder är detta ett mycket starkt alternativ till en traditionell installation. SQC ersätter konventionell eldragning och möjliggör att elinstallation blir ett av de sista momenten vid renovering. SQC 2.5 kan dessutom kan erbjuda en ”hemma/borta”- funktion, vilket medför ett starkt miljötänk. SQC 2.5 monteras idag i Svanenmärkta hus.

– Vi är stolta över vår nominering. Vi ser ökande behov av snabba, smarta elinstallationslösningar – såväl i renoveringarna av miljonprogramsbostäderna som i nyproduktion. Detta system är både säkert och användarvänligt, säger Per-Ola Jönsson, VD för Skanska Installation som tagit fram SQC.

SABO – Sveriges allmännyttiga bostadsföretag
SABO är en bransch- och intresseorganisation för 300 allmännyttiga bostadsföretag. SABOs medlemsföretag finns över hela Sverige och är av mycket olika storlek, med allt från 33 till 23 000 lägenheter. SABOs medlemsföretag är både lokalt och nationellt mycket viktiga aktörer på den svenska bostadsmarknaden.