Skanska bygger skola i Malmö för cirka 400 miljoner kronor

Pressmeddelande 2021-10-06 07:45 CET

Skanska har tecknat avtal med Stadsfastigheter i Malmö om att bygga en ny gymnasieskola i Malmö. Uppdraget är värt cirka 400 miljoner kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för Sverige för det tredje kvartalet 2021.

universitetsholmen

Den nya gymnasieskolan i kvarteret Makrillen, Citadellsfogen, byggs i fyra våningar och får en total yta på närmare 15 000 kvadratmeter. Nybyggnationen innefattar skollokaler, matsal och café. Gymnasieskolan blir den första på många år som byggs i staden och får en kapacitet att ta emot 1 200 elever.

Skanska och Stadsfastigheter i Malmö har samarbetat under projekteringen och utrett funktioner och moment, från stadsbyggnadsfrågor och gestaltning ner till specifika funktioner. Därmed har miljöaspekter, estetik och funktionskrav genomlysts och kostnadseffektiva lösningar kunnat tas fram utan att ge avkall på hög kvalitet.

Byggnadsarbetet startar i oktober 2021 och skolan beräknas kunna tas i drift till höstterminen 2024.

Skanska är ett av de ledande bygg- och projektutvecklingsföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 66 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade cirka 14 800 anställda under 2020.

Kontakta: Helén Larsson Riis, Distriktschef
Telefon +46104483439