Skanska flyttar in i egenutvecklade kontorsprojektet Citygate i Göteborg

Pressmeddelande 2020-08-25 07:45 CET

Skanska har tecknat ett hyresavtal med den egna Göteborgsverksamheten om att flytta in på drygt 5 300 kvadratmeter i kontorsprojektet Citygate i Gårda, Göteborg. Hyresavtalet är på 10 år och inflyttning kommer att ske under sommaren 2022.

citygate

Kontorshuset med sin starka hållbarhetsprofil kommer att bli 36 våningar högt, motsvarande 144 meter, och får en total uthyrningsbar yta om cirka 42 000 kvadratmeter. För att skapa ytterligare positiv kraft i samband med projektet har Skanska tillsammans med Göteborgs stad tagit fram hållbarhetsplaner där projektet tar ett omfattande socialt ansvar för att motverka utanförskap och främja sysselsättning bland unga vuxna. Här skapar man också hälsosamma arbetsplatser med ambition att certifiera enligt WELL och LEED.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 70 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 200 anställda under 2019.

Kontakta: Jacob Birkeland, Chef Press och Public Affairs Skanska AB
Telefon +46104491957