Skanska bygger om Rödabergsskolan i Stockholm för cirka 430 miljoner kronor

Pressmeddelande 2019-11-22 08:15 CET

Skanska har tecknat avtal med Sisab Skolfastigheter i Stockholm AB gällande om- och tillbyggnation av Rödabergsskolan i Stockholm. Kontraktet är värt cirka 430 miljoner kronor, varav cirka 370 miljoner kronor kommer att inkluderas i orderingången för Sverige för det fjärde kvartalet 2019. Resterande del av kontraktet har orderbokats i föregående kvartal.

Projektet omfattar rivning av befintlig skolbyggnad, uppförande av ny skolbyggnad med idrottshall och därtill ombyggnad av den del av skolan som bibehålls. Totalt rör det sig om nybyggnation motsvarande cirka 9 000 kvadratmeter bruttoyta samt 6 400 kvadratmeter ombyggnad. Rödabergsskolan kommer efter ombyggnad att kunna ta emot cirka 1 040 elever att jämföra med dagens kapacitet om 640 elever.

Förberedande arbeten för nybyggnationen är redan igång och den nya byggnaden väntas stå klar under sommaren 2021. Därefter påbörjas ombyggnadsarbetet av den befintliga skolbyggnaden. Det arbetet beräknas vara färdigt till sommaren 2022.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 67 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 500 anställda under 2018.

Kontakta: Andreas Joons, Media Relations Manager
Telefon 0104490494