Öppen eller sluten planlösning – så ser drömköket ut

Pressmeddelande 2019-08-29 08:01 CET

Öppen planlösning i hemmet har de senaste åren varit en vanlig syn på bostadsmarknaden. Och trenden håller i sig ett tag till. En ny undersökning från Skanska visar nämligen att majoriteten vill ha öppet mellan kök och vardagsrum. Oavsett planlösning står det också klart att drygt åtta av tio vill ha stora arbetsytor. Det är inredningsdetaljen som flest anser vara viktigast i köket.

Skanska har i en ny riksrepresentativ undersökning från Kantar Sifo tagit reda på hur drömköket ser ut. Resultatet visar att det råder delade meningar kring kökets planlösning. 53 procent efterfrågar en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum medan 42 procent önskar ett separat kök. Flest vill ha öppen planlösning med en köksö som avdelare.

En klar majoritet är överens om att stora arbetsytor är den viktigaste komponenten i drömköket. Hela 83 procent uppger detta. Nästan lika många vill ha goda förvaringsmöjligheter. Bra sällskapsytor och smarta vitvaror följer därefter.

– De flesta av oss använder köket varje dag, inte bara för praktiska sysslor som matlagning utan även umgänge med familj och vänner. Därför är det många som vill kunna välja planlösning och inredning till köket. Med Skanskas Svanenmärkta bostäder har bostadsköpare möjlighet att själva utforma sina kök, säger Magnus Lambertsson, försäljnings- och marknadschef på Skanska Nya Hem.

Undersökningen visar också att kvalitet går före moderiktiga trender. Nästan fyra gånger fler önskar kvalitativa material så som marmor och exklusiva träslag istället för trendiga detaljer som läderhandtag och mässingsdetaljer.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Skanska i juni 2019. Undersökningen är riksrepresentativ och statistiskt säkerställd på länsnivå. Totalt har 2 501 personer i åldrarna 16–74 deltagit i undersökningen.

Se detaljerade resultat i pdf-versionen av detta pressmeddelande, nedladdning nedan.

Kontakta: Jacob Birkeland, Chef Press och Public Affairs Skanska AB
Telefon +46104491957