Skanska investerar i mark för ny stadsdel på Jägersro i Malmö för 300 miljoner kronor

Pressmeddelande 2019-03-11 14:00 CET

Skanska Sverige investerar 300 miljoner kronor i mark för att utveckla en ny stadsdel på Jägersros travbana i Malmö. Tillsammans med MKB Fastighets AB och Tornet Bostadsproduktion AB bildas ett nytt bolag för att förvärva marken av MKB och gemensamt utveckla det nya området. Skanskas investering betalas i etapper fram till planerad byggstart 2025.

jagersro

Ambitionen är att bygga totalt 4 000–5 000 bostäder i området – en mix av flerfamiljshus med bostadsrätter och hyresrätter samt radhus, vilket bland annat möjliggör för BoKlok-konceptet. Här kommer också att finnas plats för kommersiell verksamhet som när¬service och verksamhetslokaler liksom för offentlig service som skolor, förskolor, äldreboende och parkeringshus – allt för att skapa en levande stadsdel. En grundbult för exploateringen är att utveckla en hållbar stadsdel med framtidsinriktade, klimatneutrala lösningar.

– Vi har en lång historia i Malmö och vi vill fortsätta att utveckla staden. I detta område har vi möjlighet att utveckla morgondagens stadsdel vad gäller hållbarhet, sammanhållning och trygghet, säger Gunnar Hagman, vd, Skanska Sverige.

Områdets nuvarande identitet bygger i hög grad på hästsport och annat idrottsliv samt på närheten till naturen. Den nya stadsdelen tar vara på läget och platsens naturliga, gröna förutsättningar. Fysiskt är det också korta avstånd och goda kommunikationer mellan stadsdelen och resten av Malmö.

Hela projektet förutsätter att Skånska travsällskapet får bygglov för sin planerade anläggning öster om den nuvarande travbanan.

Arbetet med att utveckla området börjar omedelbart, medan byggstart för den nya stadsdelen planeras till senast 2025. Området byggs sedan i etapper och beräknas stå klart 2040–2050.

Det nyskapade bolaget kommer att utveckla området och skapa färdiga byggrätter som det sedan fördelar och avyttrar till de tre ägarna, men även externt. Bolaget kommer däremot inte själv att investera i byggnader utan enbart i infrastruktur som gator, ledningar etc.

FAKTA:

Plats: Jägersro travbana samt parkeringen utanför

Läge: Mellan Inre ringvägen och Yttre ringvägen i sydöstra Malmö

Yta: 40 hektar

Byggstart: 2024/2025

Färdigbyggt: 2040–2050

Innehåll: 4 000–5 000 bostäder + lokaler för kommersiell och offentlig service

Bolagsform: Ett joint venture-bolag med tre ägare

Ägarandelar: MKB 45 procent, Skanska 45 procent, Tornet 10 procent

Bakgrund: MKB köpte området av Skånska travsällskapet i november 2017.

Kontakta: Richard Hultin, VD Skanska Hyresbostäder