c

Trendskifte – allt fler efterfrågar separat kök och vardagsrum

Pressmeddelande 2018-07-10 08:00 CET

Öppna planlösningar har länge dominerat på bostadsmarknaden. Nu visar en ny undersökning från Skanska på ett trendbrott där efterfrågan av separat kök och vardagsrum ökar på bekostnad av den öppna planlösningen. Förutom matlagning väljer många att använda sitt kök som ett andra vardagsrum. Sex av tio svarar att de förutom att äta och laga mat helst umgås med familj och vänner i köket.

Öppna planlösningar har länge varit det självklara valet bland bostadsköpare. En riksrepresentativ Sifo-undersökning från Skanska visar dock på ett trendskifte där man ser att allt fler föredrar ett separat kök och vardagsrum före öppen planlösning mellan kök, matsal och vardagsrum.

– Mycket tyder på att det kommer bli vanligare med separata kök framöver även om vi fortfarande kommer att se mycket öppna planlösningar ett tag till. En anledning är att man vill kunna nyttja utrymmena för olika syften och behov. I takt med ökat ”brus” i  samhället i stort ökar också behovet att kunna krypa undan lite grann, säger Magnus Lambertsson, marknadschef på Skanska Nya Hem.

Skanskas undersökning visar att hela 62 procent, utöver måltider och matlagning, nyttjar köket till att umgås med familj och vänner. Nästan varannan använder det dessutom som en arbetsplats för jobb och läxor.

Tidigare kundundersökningar från Skanska visar också att en majoritet av bostadsköparna själva vill kunna påverka utformningen av sin kommande bostad. Antingen genom att lägga till eller ta bort väggar. Hela 84 procent vill ha den valmöjligheten.

Många länder har en modell där man köper en ”tom” bostad, det vill säga ett antal kvadratmeter som man sedan anpassar efter eget behov. I Sverige har vi ett annat regelverk för nyproduktion, men så snart man flyttat in får man bygga om sin bostad efter eget tycke och sedan sälja vidare den i det skicket.

– Att kunna anpassa sin bostad efter eget behov är såklart eftertraktat. Vi ser att det är viktigt att kunna påverka planlösning och hur man disponerar ytorna. Det hade varit spännande att kunna erbjuda svenska bostadsköpare en mer flexibel modell. Jag tror att det skulle finnas en efterfrågan, säger Magnus Lambertsson, marknadschef på Skanska Nya Hem.

Om undersökningen
Den riksrepresentativa undersökningen genomfördes av Kantar Sifo med ett statistiskt säkerställt urval över hela landet med 1 000 respondenter. Undersökningen genomfördes i januari 2018.
Skanskas kundundersökning Bopanelen består av över 2 000 bostadsköpare med varierande ålder och livssituation. Undersökningen genomfördes december 2016 och totalt ingick 839 svarande.

Detaljerade resultat finns i pdf-versionen nedan.

Kontakter

Kontakta: Magnus Lambertsson, Försäljningschef
Telefon +46104482552
Kontakta: Annika Svensson, Media Relations Manager
Telefon 0104481515