Skanska sluter avtal med Mimer om nya flerbostadshus i Bäckby Västerås

Pressmeddelande 2018-05-24 09:00 CET

Skanska har tecknat ett partneringavtal med Bostad AB Mimer om att förbereda för tre nya punkthus med 124 lägenheter i Bäckby, Västerås. Avtalet gäller etapp 1 med förberedande arbeten under året. Skanska har också en option på att bygga husen, vilket kan påbörjas till årsskiftet.

bäckby

Byggprojektet utgör en del i Västerås kommuns satsning på att göra Bäckby till ett tryggt och attraktivt område. De nya husen kommer att ligga i anslutning till Bäckbys nya centrum och blir sju, nio respektive elva våningar höga. Utöver lägenheter planeras för butiker och eventuellt en restaurang i husen.

Byggprojektet innehåller en satsning på social hållbarhet, där samverkan och att trygghet ska vara en ledstjärna redan från projekteringsstadiet. Det finns också tankar på att skapa ett ökat engagemang i byggprojektet genom att erbjuda praktikplatser för arbetslösa i området.

– Vi är väldigt glada över förtroendet från Bostads AB Mimer. Det här blir vårt första husprojekt i Västerås sedan vi nyetablerade oss i staden. En spännande start där vi får god användning av vår erfarenhet av att arbeta med hållbara lösningar i bred samverkan, säger Mikael Lundin, distriktschef, Skanska Sverige AB.

Avsikten är att husen ska certifieras enligt Miljöbyggnad, silvernivå.

– Det är bra att Skanska nyetablerar i Västerås, det är ett tecken på att Västerås är en växande och attraktiv stad. Det känns tryggt och roligt att tillsammans jobba med utvecklingen av Bäckby så att vi får fina och prisvärda bostäder, säger Mikael Källqvist, vd, Bostads AB Mimer.

Bild: Archus