c

Ny undersökning från Skanska visar: Det vill bostadsköpare helst bo nära

Pressmeddelande 2017-08-09 08:00 CET

När man köper ny en ny bostad är det många saker att ta ställning till. Inte minst när det kommer till bostadsområdet och vad som finns i närheten. I en ny undersökning har Skanska kartlagt vad bostadsköpare värdesätter mest när de planerar att flytta. Resultatet visar att mer än hälften gärna vill bo i ett bostadshus som har serviceverksamheter som caféer och bagerier på gatuplan.

Levande kvarter med olika typer av serviceverksamhet tycks attrahera många bostadsspekulanter. Skanskas undersökning visar att 55 procent av bostadsköparna gärna ser att bottenvåningen används till serviceverksamhet. Mest populärt är det med bagerier. Närmare hälften, 47 procent, vill ha möjlighet att köpa dagsfärskt bröd på morgonen. Även caféer och apotek är populärt att ha i huset, endast en av fyra tycker att bottenvåningarna istället borde användas till bostäder.

På frågan om vilken typ av verksamhet de helst inte vill ha i sina fastigheter säger sex av tio att pubar är minst önskvärt. Därefter följer restauranger, pizzerior och även Systembolagets butiker.

– Förra året sålde vi cirka 2 600 nyproducerade bostäder och vi ser att våra köpare föredrar lugna verksamheter framför sådana som kan leda till höga ljudnivåer, till exempel restauranger och pubar. Genom att fråga potentiella köpare om vad de vill ha kan vi fortsätta bidra till att utvecklas trivsamma och attraktiva områden, säger Magnus Lambertsson, marknadschef på Skanska Nya Hem.

Topp 10: Det vill vi ha i våra bostadshus
1. Bageri – 47 %
2. Café – 38 %
3. Apotek – 29 %
4. Matbutikv – 27 %
5. Delikatessbutik – 26 %
6. Blomsteraffär – 24 %
7. Gym – 20 %
8. Kontor – 18 %
9. Jouröppen butik – 18 %
10. Restaurang – 16 %

För ytterligare resultat, vänligen ladda hem hela pressmeddelandet nedan.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd i januari 2017 via Skanskas Bopanel med totalt 657 svarande. Skanskas Bopanel består av över 2 000 bostadsköpare med varierande ålder och livssituation.

Kontakter

Kontakta: Andreas Joons, Media Relations Manager
Telefon 0104490494