Skanska tecknar samverkansavtal med SISAB om Rödabergsskolan i Stockholm

Pressmeddelande 2017-07-12 09:00 CET

Skanska har tecknat ett samverkansavtal med SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, avseende ny- och ombyggnation av Rödabergsskolan. Projektet beräknas ge skolan ytterligare 400 platser, vilket ökar kapaciteten till cirka 1 040 elever.

Uppdraget innebär i en första fas att tillsammans utarbeta systemhandlingar, att förbereda kommande byggentreprenad och upprätta riktpris för byggentreprenaden. Den nuvarande skolbyggnaden, som byggdes 1953, ritades av Paul Hedquist och är kulturhistoriskt värdefull, vilket ställer särskilda krav på ombyggnationen.

– När en stad växer i den takt som Stockholm växer är det viktigt att vi både kan slå vakt om det som är kulturhistoriskt värdefullt samtidigt som vi skapar nya utbildningsmiljöer. Mötet mellan det nya och det gamla tillför värde, säger Claes Magnusson, vd, SISAB.

Storleken på ombyggnationen är cirka 6 500 kvadratmeter och nybyggnationen omfattar 10 000 kvadratmeter. Utöver nya skolbyggnader kommer även en fullstor idrottshall att byggas. När den är i drift kommer Idrottsförvaltningen att kunna hyra ut anläggningen utanför lektionstid. Byggnationen beräknas starta under sommaren 2018 och inflyttning är beräknad till höstterminen 2021.

– Vi ser fram emot att få möjlighet att tillsammans med SISAB bygga till och bygga om Rödabergsskolan i Vasastan. Att bidra till förbättrade utbildningsmiljöer för barn och lärare i Stockholm känns både värdefullt och inspirerande för oss, säger Carola Zachrisson, distriktschef, Skanska Sverige.

Kontakta: Carola Zachrisson, Regionchef
Telefon +46104493838