Skanska bygger vårdbyggnad på Kungälvs sjukhus för cirka 940 miljoner kronor

Pressmeddelande 2017-07-07 08:45 CET

Skanska har tecknat avtal med Västfastigheter om en ny vårdbyggnad på Kungälvs sjukhus. Kontraktet är värt cirka 940 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för Norden för det tredje kvartalet 2017.

Lågupplöst bild Kungälvs sjukhus

Den sju våningar höga vårdbyggnaden (Hus 16-18) kommer att bli cirka 33 000 kvadratmeter och ska omfatta 280 vårdplatser i enkelrum. Skanska tecknade under 2016 ett strategiskt partneringavtal med Västfastigheter med syfte att utveckla och bygga Nya Kungälvs sjukhus

– Vi är mycket stolta över att få förtroendet att tillsammans med Västfastigheter och andra samarbetspartners i projektet vara med och utveckla Nya Kungälvs sjukhus. Efter ett mycket gott samarbete i den första fasen har vi nu tecknat slutgiltigt entreprenadavtal avseende vårdbyggnaden som är det första delprojektet i Nya Kungälvs Sjukhus, säger Olof Peterson, distriktschef, Skanska Sverige.

Avsikten är byggnaden ska certifieras enligt Miljöbyggnad Guld. Miljöklassningssystemet Miljöbyggnad administreras av Sweden Green Building Council och certifierar nya och befintliga byggnader med fokus på energi, inomhusmiljö och material.

Byggnationen har påbörjats och kommer att avslutas i två överlämningar under det tredje kvartalet 2019 och det tredje kvartalet 2020.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska erbjuder också tjänster inom offentlig-privat samverkan. Skanska omsatte cirka 67 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 000 anställda under 2016.

Kontakta: Olof Peterson, Distriktschef
Telefon +46104484319