c

Statistik från Skanska visar: Här är de viktigaste inredningsdetaljerna

Pressmeddelande 2017-05-12 08:00 CET

Möjligheten att välja sin egen inredning rankas högt bland många bostadsköpare. Inte minst när man köper nyproducerade bostäder. I en ny kartläggning har Skanska undersökt vilka inredningsdetaljer som bostadsköpare helst vill bestämma över själv. Resultatet visar att bänkskivor och vitvaror i köket är de viktigaste detaljerna, men även tillval som kakel och klinker i badrummet ligger högt upp på prioriteringslistan. 

Under 2016 sålde Skanska cirka 2 600 nya hem i Sverige och en ny kartläggning av köparnas prioriteringar visar vilka inredningsdetaljer som prioriteras mest när de köper nya bostäder. Köket är det rum som majoriteten, hela 68 procent, helst vill sätta egen prägel på. Så många som 42 procent anser att bänkskivor och vitvarorna i köket är de inredningsdetaljer som är absolut viktigast att välja när de köper ny bostad. Handtag till köksluckor och fläktkåpor är man däremot inte lika mån om att påverka.

Var femte svensk tycker samtidigt att inredningen i badrummet är viktig att kunna påverka. 39 procent vill gärna välja ut sitt eget kakel och för en tredjedel är klinker en av de viktigaste inredningsdetaljerna.

– När man köper en ny bostad vill de flesta sätta sin egen personliga prägel på boendet för att det ska kännas som hemma. Inredning och tillval är därför viktigt, speciellt när man köper nyproducerade bostäder. Många är extra måna om att få välja ut de större inredningsdetaljerna eftersom de är svårare att byta ut, jämfört med exempelvis handtag på köksluckorna eller färg på väggarna, säger Magnus Lambertsson, marknadschef på Skanska Nya Hem.

Topplista – Inredningsval som är viktigast att få välja själv
1. Bänkskiva i köket  42 %
2. Vitvaror i köket  42 %
3. Kakel i badrummet  39 %
4. Golv i bostaden  37 %
5. Klinker i badrummet  33 %

Om kartläggningen

Undersökningen är genomförd i oktober 2016 via Skanskas Bopanel med totalt 822 svarande. Skanskas Bopanel består av över 2 000 bostadsköpare med varierande ålder och livssituation.

Kontakter

Kontakta: Annika Svensson, Media Relations Manager
Kontakta: Magnus Lambertsson, Sales and marketing manager RD