Statistik från Skanska visar: Tvåor mest eftertraktade bland bostadsköpare

Pressmeddelande 2017-04-20 09:00 CET

Att köpa bostad är bland de största affärerna i livet och det är många aspekter som spelar in när ett köpbeslut ska tas. I en ny kartläggning har byggföretaget Skanska tagit reda på vilken lägenhetsstorlek och vilket våningsplan svenskarna föredrar när de ska välja ny bostad. Resultatet visar att de flesta vill bo på fjärde eller sjätte våningen och att var tredje person helst köper en bostad med två rum och kök.

Under 2016 sålde Skanska cirka 2 600 nya hem i Sverige och en kartläggning av intresset för de sålda bostäderna avslöjar vad potentiella bostadsköpare föredrar när de ska välja ny bostad. Statistiken visar att tvåor är mest eftertraktade, 34 procent är i första hand intresserade av att köpa två rum och kök medan 27 procent istället vill slå till på en trea. Av kartläggningen framgår också att våning fyra eller sex är de mest populära, vilket hela 17 procent föredrar.

– Generellt sett är lägenheter högst upp i bostadshus dyrare än de på markplan. Många bostadsköpare i exempelvis Stockholm väljer därför att köpa bostäder som ligger på bottenplan för att de ska kunna bo i attraktivare områden, säger Magnus Lambertsson, marknadschef på Skanska Nya Hem.

Skanskas kartläggning visar också att det finns stora regionala skillnader i bostadspreferenser mellan Sveriges storstäder. I Malmö och Göteborg är över en tredjedel mest intresserade av att köpa treor, medan motsvarande siffra i Stockholm endast är tio procent. Drygt hälften av stockholmarna väljer istället att investera i tvåor.

Likaså skiljer sig val av våningsplan mellan storstadsregionerna. En övervägande andel malmöbor föredrar att bo högre upp i nya bostadshus medan en majoritet av stockholmarna väljer markplan och första våningen.

Om kartläggningen
Statistiken bygger på preferenser från 825 intressenter som anmält sig för att köpa bostad
i Skanska Nya Hems byggprojekt under 2016.

Se hela pressmeddelandet för detaljerade resultat av undersökning.