Deep Green Challenge – tävlingen för morgondagens smarta klimatlösningar

Pressmeddelande 2017-02-16 14:00 CET

I arbetet mot att bli klimatneutralt 2050 söker Skanska ständigt nya tekniska lösningar för att minska klimatpåverkan i byggprocessen. Ett sätt att hitta samarbetspartner med klimatsmarta lösningar är tävlingen Deep Green Challenge.

Skanska Sverige har som mål att vara klimatneutralt år 2050. En utmaning som kommer att kräva en stor omställning både i hur Skanska genomför sina byggprojekt och vilka produkter och tjänster som används under byggprocessen. För att klara den utmaningen behöver Skanska hitta samarbetspartner med innovativa klimatsmarta lösningar.

Tävlingen Deep Green Challenge är öppen för företag som vill tävla med sina lösningar. Vinnaren belönas med 50 000 kronor och en möjlighet att bli avtalsleverantör till Skanska.

– Att bli klimatneutrala är ett viktigt delmål i vår strävan mot ett grönare och mer hållbart samhälle. Men vi kommer inte att klara det själva utan hela branschen behöver hjälpas åt för att utveckla och dela goda idéer som kan föra oss framåt, säger Gunnar Hagman, VD Skanska Sverige, som sitter i juryn som utser det vinnande bidraget.

Skanska har en hög ambitionsnivå om nära noll miljöpåverkan inom energi, klimat, material och vatten och ställer tuffare interna krav än de miljöcertifieringssystem som i dag finns på den svenska marknaden.

– Deep Green Challenge är en fantastisk möjlighet för oss att hitta nya samarbetspartner och klimatsmarta lösningar för att ytterligare minska klimatpåverkan i hela vår verksamhet, säger Åse Togerö, Grön utvecklingschef på Skanska Sverige som även projektleder Deep Green Challenge.

Vinnaren kommer att utses den 5 oktober 2017 på Skanskas huvudkontor i Stockholm.

Tävlingen arrangeras i samarbete med Sustainable Business Hub, ett nätverk för miljöteknikföretag i Sverige med syfte att skapa möjligheter till nya affärer. Läs mer om tävlingen: www.skanska.se/deepgreenchallenge