Skanska bygger välutrustade hyresrätter i Falkenberg åt Gekås

Pressmeddelande 2017-02-09 08:00 CET

Skanska ska bygga 126 hyreslägenheter nära havet i Falkenberg åt Gekås AB. Lägenheterna får hög standard med bland annat helkaklade badrum med tvättmaskin och torktumlare, diskmaskin i kök och inglasade balkonger som standard. Värdet på bygguppdraget är cirka 170 miljoner kronor.

falkenberg

Det är tre hus som ska byggas med vardera sex, sju och åtta våningar med källare samt intilliggande lokaler för cykelparkering och avfallshantering. Husen byggs på populära Kristineslätt där Skanska sedan tidigare byggt bostadsrättslägenheter, hyreslägenheter, parhus, kedjehus och villor. Totalt kommer området att ha 483 hem när hyreshusen står färdiga.

– Vi är väldigt glada åt att få ta oss an detta spännande bostadsprojekt och förse Falkenberg med nya hyreslägenheter som håller bostadsrättsstandard. De blir ett bra tillskott på Kristineslätt där det nu kommer att finnas alla möjliga boendeformer, säger Anna Källström, distriktschef, Skanska Sverige.

Byggprocessen kommer att präglas av krav på hållbara material och transporter. Redan i januari inleds arbetena och husen ska stå färdiga för inflyttning i god tid innan julen 2018.

– Vi ser fram emot att samarbeta med Skanska och ser det som intressant att investera långsiktigt i hyreslägenheter med hyresnivåer för en bred målgrupp. Det är glädjande att kunna tillföra ett intressant projekt i Falkenbergs kommun och vår region, säger Jan Wallberg, vd, Gekås.