Skanska bygger kombinerat kontors- och parkeringshus åt Aranäs

Pressmeddelande 2016-10-31 08:00 CET

Skanska har fått i uppdrag av Aranäs Fastigheter att bygga ett kombinerat kontors- och parkeringshus i den nya stadsdelen Valand i Kungsbacka. Kontraktet är värt cirka 220 miljoner kronor och byggstart sker omgående.

Valand är ett stadsutvecklingsprojekt i Kungsbacka, mellan Kungsmässan och innerstaden, där Aranäs planerar för sju kvarter med spännande arkitektur. Här skapas nya kontor, butiker, restauranger och bostäder vilket ska ge en större, sammanhållen stadskärna.

Först ut i Valand är det kontors- och parkeringshus som Skanska nu har fått i uppdrag att bygga. Totalt omfattar kontor och parkeringshus 17 400 kvadratmeter bruttoyta fördelat på fem våningar och källare i kontorshuset och 15 halvplan i parkeringshuset. Huset är ritat av arkitektbyrån Kanozi.

– Vi är tacksamma för förtroendet att bygga första etappen i Valand. Det är ett uppdrag där vi får användning av vår kompetens inom inte minst grundläggning eftersom markförhållandena är speciella i området, säger Ralf Gustafson, projektchef, Skanska Sverige AB.

Byggprojektet ska vara färdigställt före utgången av 2018.

– Vi har lyckosamma samarbeten med Skanska bakom oss och har fullt förtroende för att de löser uppdraget trots utmaningar med den berömda Kungsbackaleran. Vi delar målbild och vision för projektet och ser fram emot att se första etappen av Valand växa fram, säger Jonas Håkansson, vd Aranäs Fastigheter.

Kontakta: Charlotta Cvach, Distriktschef
Telefon +46104484067