Skanska säljer lagerfastighet i Haninge för 150 miljoner kronor

Pressmeddelande 2016-07-04 07:55 CET

Skanska säljer lagerfastigheten Jordbromalm 4:43 i Haninge för cirka 150 miljoner kronor till ett investeringskonsortium. Konsortiet genomför köpet tillsammans med Wilfast och norska Ness Risan & Partners AS. De nya ägarna tillträder som fastighetsägare i juli 2016.

Fastigheten har utvecklats och byggts av Skanska och färdigställdes i juni 2016. Totalt omfattar fastigheten cirka 15 600 kvadratmeter lager- och kontorsyta. Fastigheten är i dag fullt uthyrd till Rexel Sverige AB, som ingår i den franska elgrossistkoncernen Rexel.

– Försäljningen av Jordbromalm 4:43 bekräftar marknadens fortsatta efterfrågan på moderna och effektiva logistikfastigheter. Den visar att investerare är fortsatt attraherade av moderna produkter med stabila hyresgäster i attraktiva lägen, säger Jonas Karlsson, transaktionschef för Skanska Fastigheter Göteborg.

– Fastigheten är en modern och effektiv logistikfastighet i Jordbro Företagspark med ett bra läge i en av Stockholmregionens största företagsparker, och den är anpassad till hyresgästen Rexels verksamhet. Köpet passar våra investerare mycket bra med ett långsiktigt hyresavtal, stabilt kassaflöde och en stark hyresgäst. Tillsammans med hyresgästen hoppas vi kunna utveckla fastigheten ytterligare, säger Mattias Wilson på Wilfast.

Kontakta: Jonas F Karlsson, Transaktions- och Fastighetschef
Telefon +46104484448