Skanska säljer WTC Växjö till Norrporten

Pressmeddelande 2015-11-17 08:30 CET

Skanska har tecknat avtal om försäljning av kontorshuset WTC, World Trade Center, i Växjö till Norrporten. Värdet av transaktionen uppgår till cirka 195 miljoner kronor. Tillträde till fastigheten sker i samband med färdigställande, hösten 2016.

WTC Växjö

Byggandet av WTC har redan kommit en bra bit på väg. Det blir ett sju våningar högt kontorshus. Huset får en öppen utformning, med café och businesscenter på entreplanet, som ska tilltala såväl hyresgäster som besökare och bli en naturlig mötesplats i staden.

– Skanska vill vara den ledande samhällsutvecklaren och vi är mycket stolta över att utveckla och bygga World Trade Center Växjö. För oss är det naturligt att i något läge knyta till oss en förvaltare av denna näringslivets mötesplats och det känns mycket bra att få välkomna Norrporten som långsiktig ägare och förvaltare av WTC. Vi ser fram emot att utveckla fler regionstadskontor, säger Joakim Åkesson, affärsutvecklingschef, Skanska Sverige AB.

Avsikten är att miljöcertifiera byggnaden enligt LEED, på den högsta nivån Platina. Det innebär bland annat mycket god energiprestanda, inomhusklimat, och användning av byggmaterial med minimal miljöbelastning. Dessutom innebär läget, intill järnvägsstationen, möjlighet att använda spårbunden trafik för att ta sig till och från huset.

– Med affären flyttar vi fram våra positioner i Växjö. Det känns mycket spännande att kunna erbjuda marknaden en högkvalitativ produkt med miljöfokus i stadens bästa läge nära kommunikationer och stadsliv, säger Jan Rosqvist, marknadsområdeschef på Norrporten.

Det är stor efterfrågan på lokaler i WTC och i nuläget pågår arbete med att hyra ut de sista lediga lokalerna i kontorshuset.

Kontakta: Joakim Åkesson, Regionchef
Telefon +46104483361