Skanska säljer hyresbostadsprojektet Tölö Trädgårdar i Kungsbacka

Pressmeddelande 2015-06-24 07:00 CET

Skanska Hyresbostäder har tecknat avtal med Stena Fastigheter om överlåtelse av 12 BoKlok-hus med totalt 64 hyreslägenheter. Affären genomförs via bolagsöverlåtelse. Avtalet är värt 118 miljoner kronor.

Tölö Trädgårdar är beläget i Tölö strax utanför centrala Kungsbacka, ett naturnära läge med mycket goda kommunikationer, service, aktiviteter, skolor och förskolor i området. Projektet är inbäddat i Skanska Nya hems projekt med samma namn, med 82 villor som uppförs samtidigt. Projektet är en fortsättning på utbyggnaden av Tölö Ängar, Skanska Nya hems tidigare projekt i Tölö.

Stena Fastigheter kommer att tillträda bolagen i samband med respektive slutbesiktning, vilka beräknas ske i juni 2016 respektive juni 2017. Stena Fastigheter kommer även att ansvara för uthyrning och förvaltning.

– Vi är mycket glada över att kunna uppföra detta projekt på ett attraktivt läge i Kungsbacka och att få göra det i samarbete med en stark och långsiktig part som Stena Fastigheter, säger Stefan Troede, CFO och regionchef på Skanska Hyresbostäder.

– BoKlok ser fram emot och är stolta över att få leverera 12 Classic-hus, modell Älmhult, till Stena Fastigheter och ser denna affär som en början på ett närmare samarbete i framtiden, säger Jonas Spangenberg, VD BoKlok Housing.

Skanska Hyresbostäder utvecklar, bygger och förvaltar moderna och prisvärda hyresrätter på utvalda marknader i Sverige. Utveckling bedrivs såväl för intern förvaltning som för externa fastighetsägare. Skanska Hyresbostäder är ett helägt dotterbolag till Skanska AB.

BoKlok är ett samarbete mellan Skanska och IKEA sedan 1996. BoKlok uppför miljövänliga och prisvärda lägenheter i småskaliga områden, där många ska ha råd att bo. Produktionen sker inomhus i fabrik.